
SIT Graduate Institute/SIT Study Abroad
DigitalCollections@SIT

African Diaspora ISPs African Diaspora Collection

10-1-1997

Neocolonialism And The Ghanaian Media: An In-
Depth Look at International News Coverage in
Ghanaian Newspapers, Television and Radio
Shelby Bond

Follow this and additional works at: http://digitalcollections.sit.edu/african_diaspora_isp

This Article is brought to you for free and open access by the African Diaspora Collection at DigitalCollections@SIT. It has been accepted for inclusion
in African Diaspora ISPs by an authorized administrator of DigitalCollections@SIT. For more information, please contact digitalcollections@sit.edu.

Recommended Citation
Bond, Shelby, "Neocolonialism And The Ghanaian Media: An In-Depth Look at International News Coverage in Ghanaian
Newspapers, Television and Radio" (1997). African Diaspora ISPs. Paper 59.
http://digitalcollections.sit.edu/african_diaspora_isp/59

http://digitalcollections.sit.edu?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fafrican_diaspora_isp%2F59&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcollections.sit.edu/african_diaspora_isp?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fafrican_diaspora_isp%2F59&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcollections.sit.edu/african_diaspora?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fafrican_diaspora_isp%2F59&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcollections.sit.edu/african_diaspora_isp?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fafrican_diaspora_isp%2F59&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcollections.sit.edu/african_diaspora_isp/59?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fafrican_diaspora_isp%2F59&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:digitalcollections@sit.edu


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

NEOCOLONIALISM AND THE GHANAIAN MEDIA 
An In-Depth Look at International News Coverage in Ghanaian 

Newspapers, Television and Radio 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Written by Shelby Bond 
School for International Training 

December 10, 1997 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
TABLE OF CONTENTS 

 
 
 
ABSTRACT 

ACKNOWLEDGEMENTS 

INTRODUCTION 

  Background 

  The Media and Society 

  Overview of the Ghanaian Media 

METHODOLOGY 

CHAPTER I:  Sources of Foreign News 

CHAPTER II:  Selection and Processing of Foreign News 

CHAPTER III: Perceptions of Incoming Foreign News 

CHAPTER IV: The Future of Foreign News Content in the Ghanaian Media 

ANALYSIS AND CONCLUSIONS 

BIBLIOGRAPHY 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



ABSTRACT 
 

 
 By using the framework of neocolonialism, the following paper examines foreign news in the 

Ghanaian media.  Through observations, interviews and book research, the paper supplies 

background information on neocolonialism, the media and society, and an overview of the Ghanaian 

media.  The paper then provides extensive discussion on sources of foreign news in the Ghanaian 

media, foreign news selection and processing, perceptions of the foreign news content among 

Ghanaian media personnel and the future of foreign news in Ghana’s media. It concludes with an 

evaluation of foreign news in the Ghanaian media in light of the argument that neocolonialism has 

come to dominate the African mass media. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ACKNOWLEDGEMENTS 

 

 During my stay in Ghana I have met a number of individuals whose kindness has helped 

make my semester memorable and my research successful.  First, I would like to thank my 

Academic directors Naana and Kwadwo Opoku-Agyemang whose dedication to the Diaspora 

program have made this semester the most memorable and cherished of my college career.  

Throughout the semester the two of you never ceased to amaze me with your intelligence, loving 

spirit, and resilience.  You have facilitated my spiritual, emotional and academic growth in a way 

that is immeasurable – thank you. 

 I would also like to thank my academic advisor, Dr. Kwame Karikari.  This month, I have 

appreciated your guidance, advice, and the stimulating conversations we always seemed to get 

sidetracked on.  I am also greatly indebted to both employees and students at the School of 

Communication Studies at Legon for sharing your time, your resources and for welcoming me into 

the community as if I were one of you.  Mr. Yahaya and Tina Lamptey, thank you for going beyond 

the call of duty to accommodate my requests.  Kwasi, you have been both my friend and my guide 

through the maze of Accra’s media organizations; I am greatly indebted to you for your 

encouragement and support.  Raffat, Edwin, and Dolly, without you this paper would not have been 

typed.  Thank you for all the late nights you spent at the computer lab on my account for making 

sure I went home smiling every evening. 

 I would also like to thank the Esuman-Gwira family- Wihelmina, Paa Kwesi and Uncle 

George for welcoming me into your home this semester.  I don’t know where the time has gone. 

Your love and prayers have made certain that my purpose in Ghana had been fulfilled.  Nancy 

Esuman-Gwira, Kelly and Gameli, thank you for accepting me into your home during my 

independent study project in Accra. 

 Finally, I would like to thank you my mother, Lillian Bond, and Jeff Brady.  Your love and 

unconditional support has prepared me for this amazing experience.  Your selflessness, and 

confidence in my abilities had  made me the person I am today. 

 

 

 

 

 

 

 

 



INTRODUCTION 

 

Background 

 It is impossible to understand contemporary Ghana without looking at the country’s colonial 

history.  The lasting marks of colonization protrude from almost every facet of Ghanaian life.  

Ghanaian religion, culture, education and economy have all meshed with, or been adapted to fit the 

systems and traditions trumpeted by Ghana’s colonial overlords.1

 Although Ghana received its political independence in 1957, ties with its British colonial 

power have contained to influence the country.  And in the years since independence, Ghana and 

sub-Saharan African as a whole, have become dependents not only on their former colonial masters, 

but on the developed international system as a whole.2  Though not directly under colonial rule any 

longer, Ghana, has come to know and operate under a new type of colonialism, often referred to as 

neocolonialism.  Neocolonialism can be thought of as the multidimensional system of dependency 

under which sub-Saharan Africa has continued to function since political independence.3  While 

neocolonialism recognizes sub-Saharan Africa’s political independence, it continues to control these 

developing countries economically: 

 
Institutions like GATT, the World Bank and (the) International Monetary Fund have been established 

and all sub-Saharan African states are drawn into them – their sole aim being that these states remain as 

suppliers of raw materials and cheap labour in the service of world capitalist profits.4

 

 Though many forms of neocolonialism are easy to identify in contemporary Ghana, others 

operate more subtly.  I came to Ghana prepared to conduct research for my Independent Study 

Project that would coincide with work already done toward my senior honors thesis.  Originally, I 

planned to analyze how the Ghanaian media reported the 1994 Rwandan genocide.  Ghana was the 

only African country with troops stationed in Rwanda during the massacres and helped to ease the 

refugee problem after the fighting ended.  Looking at how one African country covered a crisis 

occurring elsewhere on the continent, I thought, would be helpful in determining whether Africans 

are more sympathetic toward hardships their fellow Africans endure. 

 During our group’s initial visit to Accra, I browsed through a number of  back issues of the 

Ghanaian newspapers.  What I discovered was that virtually all of the articles on Rwanda came from 

                                                 
1 Ali Mohammadi. “Cultural Imperialism and Culture Identity”, Mass Media and Popular Culture.  Volume number and 
date of publication unavailable. 
2 Jerry Domatob.  “Sub-Saharan Africa’s Media and Neocolonialism”.  Africa Media Review Vol. 3 no. 1, 1988 pags 
149-174. 
3 Ibid., 153 
4 Ibid., 155 



foreign sources.  Almost every report had originated from the British newswire – Reuters.  

Furthermore, I found front page news articles on the crisis in Bosnia, while paragraph-long reports 

on happenings in Rwanda were buried toward the back of the paper. 

 In subsequent weeks, I began to pay close attention to news reports on the radio and 

television.  News was often rebroadcast directly from the British Broadcasting Corporation (BBC), 

and television news reports often came directly from the Central News Network (CNN).  Upon 

making these observations, I began to question the extent to which the Ghanaian news media5 is 

dominated by outside sources. 

 If, I reasoned, the foreign news Ghana receives comes from news distributors outside of 

Ghanaian , does that not taint the view of the world that Ghanaians receive?  If Ghanaian 

newspapers, television, and radio get stories about other parts of Africa and the rest of the world 

from media organizations in England or America, will there not be an inherent “Western bias” in 

those stories?  Where are the foreign news articles printed in Ghanaian newspapers, and broadcast on 

Ghanaian radio and television coming from?  What happens to them before they end up on the pages 

of the newspaper or on the evening news?  And why do these occur?  After posing these questions, I 

expanded the scope of my research to the topic of foreign news in the Ghanaian media.  These were 

the questions I was interested in exploring when I set out to conduct my Independent Study Project. 

 

 

The Media and Society 
 

 The foreign news media can be thought of as the vehicle that helps to define for us the world 

beyond our immediate experience.  When events occur that we are unable to witness or participate 

in, we rely on the media to inform and educate us about these happenings.  Over a half-century ago, 

scholars began to assess the important role of the press in society.  Walter Lippman, a professor 

renown for his work on the media and society, was first to piece together the effect that the press has 

on the public.  In his chapter “The World Outside and the Pictures in Our Heads,”  Lippman pointed 

to the central role the media plays in defining the world beyond an individual’s firsthand experience 

:  The world that we have to deal with politically is out of reach, out of sight, out of mind.  It has to 

be explored, reported and imagined.”6   

 

 

                                                 
5 In this study, the terms news media and media will be used interchangeably.  Specifically, these terms are to refer to 
newspapers, television news, and radio news broadcasts. 
6 James Dearing refers to, quotes, and prints excerpts of Lippman’s work in Agenda Setting (California:  SAGE 
Publications, 1996),11. 



 

 It was Lippman who first argued that the media is the vital link between events that take 

place and the pictures of these events that we preserve in our minds.  Following Lippman, Harold 

Lasswell, another media specialist, also highlighted the functions of the media within society.  

According to Lasswell, the news media are supposed to track events taking place in the world and 

report them, so as to keep the public informed about the world they live in.7  The press, Lasswell 

argues, also serves to interpret events taking place in the world:  “Media not only survey the events 

of the day and make them the focus of public and private attention, but they also interpret their 

meanings, put them into a context, and speculate about their consequences.”8

 In addition to informing us about events taking place in the world, many argue that the 

influence of the media is more drastic, that it in fact ‘defines’ the external world for us.  Bernard 

Cohen, a foreign policy expert interested in the connection between the media and foreign policy, 

advanced research on this topic.  He concluded that the media actually helps determine what the 

public thinks about: 

 
For most of the foreign policy audience, the really effective map of the world- that is to say, their 

operational map of the world – is drawn by the reporter and the editor, not by the cartographer.  And if we 

do not see a story in the newspapers (or catch it on radio or television), it effectively has not happened as 

far as we are concerned.  This is to say,  then, that the press is significantly more than a purveyor of 

information and opinion.  It may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is 

stunningly successful in telling it readers (listeners watchers) what to think about.9

 

 The fact that the media is an influential source with the ability to shape our understanding of 

events, even define our perceptions of the outside world, is not too disconcerting when considering it 

form an American citizen’s perspective.  The United States’ wire services, newspapers, and 

television stations have the ability to position media personnel virtually anywhere in the world to 

cover an event as it unfolds.  In the US., I watch the evening news, read the morning paper and listen 

to radio news reports secure in the knowledge that if anything is happening elsewhere in the world, 

my country’s media is there covering it.  Furthermore, I can be sure the journalists covering it have a 

thorough understanding of my culture, its values, and beliefs. 

 But what implications does this scenario have for a citizen watching the evening news, 

reading the morning paper, or listening to radio news reports from a developing country such as 

                                                 
7  Harold Lasswell “The Structure and Function of Communication in Society”, Mass Communications (lllinois: 
U. of IL, 1960), 118. 
8 Doris Graber describes Lasswell’s statement about the press this way in Mass Media and American Politics (DC: CQ 
Press, 1993), 4-9. 
9 Bernard Cohen.  The Press and Foreign Policy (New Jersey: Princeton U Press, 1963), 12 – 13. 



Ghana?  In the Ghanaian’s case, much of the footage, commentary, and articles on international 

happenings were not written by reporters of their own cultural identity, but by reporters and 

journalists of the ‘developed’ world.  This is what I intended to find out through the course of my 

research. 
 

Overview of the Ghanaian Media 
 
 
 The history of the press in Ghana, formerly the Gold Coast, dates back to 1822 when the 

British colonial government firs introduced newspapers to the colony in handwritten form.10  In 

subsequent years, the press was largely used as a tool by the colonial government “to extend and 

consolidate its sphere of influence and authority in West Africa.” During the period following the 

press’s introduction, several other newspapers and publications in the Gold Coast emerged. While 

initially, these publications were owned by the colonial government, soon thereafter African-owned 

print media criticizing the colonial government began to appear. But the more the Ghanaian press 

began to question colonial rule, the more the colonial government began to question “freedom” of 

the Ghanaian press.11 The colonial government imposed press laws to combat criticism and make it 

easier to identify publishers, the location of offices where publications were produced, and 

publications’ circulation numbers were introduced.12

 Continuously, however, Ghanaians established newspapers.  Over time, the press gained 

momentum, and , in pre-independence Ghana, served as an agent to help achieve the country’s 

independence.  Newspapers assumed a more nationalistic tone, advocating long-term changes in the 

country’s political, social, economic and educational structure.13  Kwame Nkrumah, Ghana’s first 

president, played an active role in this function of the Ghanaian press.  Upon returning to Ghana 

after studying abroad, Nkrumah started a number of his own newspapers.  These papers, with 

mottoes such as “We have the right to govern ourselves” and “Self-government Now”, helped 

perpetuate the movement to get the colonial government out of Ghana.14  The press industry in 

Ghana continued to flourish and reached its peak in the 1950s, just before the country gained 

independence.15

 At the time of independence, the media was divided into two primary categories – the 

government owned media and the private media.16  The press’s primary role under Kwame Nkrumah 

was to safeguard “Ghana’s sovereignty and independenc.”17

                                                 
10 Clement E. Asante.  The Press in Ghana Problems and Prospects (Maryland: U Press of America, 1996), 3. 
11 Ibid. , 3. 
12 Ibid., 3. 
13 Ibid., 3 
14 Ibid., 3 
15 Ibid., 9 
16 Ibid., 8. 



 Since the time that Nkrumah led the country to independence Ghana’s press has oscillated 

between varying degrees of freedom.  Today, there is one wire service in Ghana, the Ghana News 

Agency (GNA).  The GNA was developed in 1957, with help of Reuters, Great Britain’s news 

agency.  There are two national daily papers, the Ghanaian Times, established in 1958, the Daily 

Graphic, established in 1953.  both are state owned, subsidized heavily by the government.  There 

are a number of independent weeklies and bi-weeklies, but no independent daily newspapers.  

Currently there are two television stations operating in Accra, Ghana Television (GTV) and 

Television3 (TV3).  Ghana television was established in the 1960s under the Ghana Broadcasting 

Corporation (GBC).  The GBC also has a radio division which functions under it as well.18  TV3 is a 

young television station; it just began operation in October of 1997.  There are a number of radio 

stations that currently operate in the country as well. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                    
17 Ibid., 13. 
18 Ibid., Chapter 1. 



 
 

METHODOLOGY 
 

 I used a combination of observations, background research, and interviews to collect data for 

this research project.  My observations of foreign news on Ghanaian television, radio in Ghanaian 

papers are what led me to question the dominance of foreign news distributors in Ghana’s media.  

Through the use of books and journal articles on the Ghanaian media, the media in general and 

neocolonialism, I conducted adequate background research. 

 Following my background study, I targeted the different media organizations at which I 

hoped to conduct interviews.  I interviewed personnel news.  I wanted to gain a thorough 

understanding of the foreign news coming through to the Ghana News Agency, the daily Ghanaian 

newspapers, an independent newspaper, the television stations and a couple of the radio stations 

known for the news they broadcast. 

 In light of these goals, I conducted formal interviews with the following people:  Harry 

Mouzalas, Reuter Correspondent and Senior Editor on the Africa-Europe desk at the Ghana News 

Agency; Abigail Acquaye, Foreign News Editor at the Ghanaian Times, Kobby Asmah, Foreign 

News Editor Public Agenda, Charles Pappoe, Head of Production at Television3 (TV3); Francis 

Sasu, journalist and Foreign News Editor at Ghana Television (GTV); Mawuko Zormelo, Head of 

Talks at JoyFM; Jacqueline Asante-Danso newscaster and journalist at Radio Gold. 

 After I identified the media organizations and personnel with whom I wanted to conduct 

interviews, I drafted introduction letters present when visiting the organizations to make 

appointments to conduct interviews.  Simultaneously, I developed three standard questionnaires: one 

for the print media, one for radio, and one for television to be used as guides during my interviews.  I 

asked questions pertaining to the sources of foreign news at the media organizations, questions 

regarding the selection and processing of foreign news at the organization and questions about the 

interviewees own personal perceptions of the foreign news content coming through to their 

organization. 

 In the meantime, I met Kwasi Opoku-Amankwa, a graduate student at the School of 

Communications at Legon.  After our first couple of meetings, I discussed my research with Kwasi 

and he offered to accompany me on my initial visits to the media houses in Accra.  Though I did not 

realize it at the time, Kwasi’s help proved to be invaluable for a number of reasons as I set out to 

conduct my research. 

 While most Ghanaians love and welcome foreigners some media personnel, particularly 

members of the state owned media, can be suspicious of outsiders requesting interviews and access 



to information.  As a graduate student having conducted research of his own,  Kwasi knew someone 

or had a friend working at virtually all of the media organizations I planned to visit.  Furthermore, he 

knew the correct protocol for arranging interviews at the media houses here. 

 Typically, Kwasi approached the receptionist’s desk first and introduced himself.  Then, he 

would mention the name of the person he is familiar with at that institution and request to speak with 

him or her.  At that time I would approach the receptionist, show him or her my University of Ghana 

affiliation letter and the introduction letter presenting my topic of research.  When the person Kwasi 

knew came out to meet us, he and I would both approach him or her and discuss my objective of 

conducting an interview on foreign news content in the Ghanaian media.  Then that person would 

normally put us in touch with the editor or station manager I was attempting to arrange an interview 

with.  I would then book an appointment to conduct the interview.  Though the process sounds 

convoluted, it  generally worked well, and I procured most of my interviews this way. 

 Having Kwasi as my companion on my initial visits not only made me seem less intrusive to 

those I was trying to arrange interviews with, but it also legitimized my affiliation with the 

University of Ghana.  Furthermore, having a Ghanaian companion, knowledgeable about the system 

of tro tros going in and out of Accra proved very helpful to me as I was just getting acclimated to the 

city.  I quickly learned how to get around Accra on 200 cedi tro tro rides, which complemented my 

limited budget for the month. 

 Additionally, Kwasi’s company assisted me when I came up against obstacles that otherwise 

may have halted my research.  For instance, when I first visited the Ghana Broadcasting Corporation 

(GBC) the receptionist notified me that I was required to have a permit from the Ministry of 

Information before I would be allowed to pass through the entrance gates of the GBC.  Kwasi 

recognized that this request was simply a formality the GBC requires foreigners to comply with.  He 

then filled out a visitor’s form himself, went in to the GBC offices, tracked down the man I was 

attempting to meet with and brought him out to the waiting room so I could speak with him.  Had 

Kwasi not been there accompanying me, I probably would have spent the following couple of days 

attempting to secure a research permit from the Ministry of Information. 

 Though I am proud of what I accomplished in this month, as in all research, there were 

definite limitations on my study.  While I am confident in the techniques I used to collect my data 

and the objectivity with which my interviews were conducted, a number of constraining factors my 

have compromised my data and conclusions. 

 Time was the biggest limiting factor.  The time it took to move from one location in Accra to 

another during the afternoon traffic jams the city limited the number of interviews I could conduct in 

one day.  Having to visit most of the media organizations in person to book appointments to conduct 

my interviews also absorbed an exorbitant amount of time.  Waiting for those I had booked 



appointment with to interview, sometimes for periods of close to two hours, and having to 

reschedule a number of interviews I arranged because of other engagements that arose in my 

interviewees schedules also monopolized time that could have been better spent. 

 In addition, I was researching under the impression that those I interviewed would divulge 

their impressions of the foreign news received, processed and broadcast or printed by their 

organization.  Though my interviewees were willing to share information with me, they may have 

been less willing to express a good deal of their perceptions or impressions about foreign news 

content broadcast or printed by their media organization for fear of abandoning their loyalties to their 

employer. 

 Furthermore, I constantly felt I was working against the media’s desire to find out exactly 

what I was researching.  Though I avoided divulging too much information for fear of biasing 

interviewees response, I feel that in some cases, impressions of my research, or the bits of 

knowledge respondents might have had about my project could have tainted the way they answered 

my questions.  Once collected, I analysed my data in terms of describing the sources, processing and 

selection of foreign news, evaluating media personnel’s perceptions of foreign news content in the 

Ghanaian media. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



CHAPTER 1 
 

Sources of Foreign News 

 

 Each of the newspapers, television stations, and radio stations in Ghana rely on one or a 

combination of international news agencies or wire services, for foreign news.  By looking at the 

international news agencies each media organization utilizes, and analyzing how much of each 

organisation’s foreign news is supplied by foreign wire services, we can better understand how 

dependent Ghana’s media is on outside sources for foreign news. 

 

The News Distributor 

The Ghana News Agency (GNA) 
 

 “We hold the monopoly of foreign news in this country,” says Harry Mouzalas, Senior Editor 

on the GNA’s Africa-Europe desk.19  Virtually all of the foreign news coming into Ghana passes 

through the Ghana News Agency before it is disseminated to Ghanaian newspapers, television and 

radio stations.  The GNA monitors news from a number of international news agencies and has 

service contracts with three main international news agencies: Reuters (UK), Agence France 

Press(AFP) (France) and Deutscheland Press Association DPA (Germany).  It receives transmissions 

from these three agencies via satellite. 

 Though the Ghana News Agency has contracts with three international news agencies, most 

of the international news coming into the GNA is from Reuters:  “Reuters makes up about 55 to 60 

percent of our foreign news, maybe even up to 75 percent.”20  While the crux of foreign news comes 

from Reuters contracts the Ghana News Agency maintains with other foreign news suppliers 

sometimes fluctuate.  For instance, the GNA presently has a contract with AFP, but is currently not 

receiving news from the French wire because of an unpaid bill.21

 The Ghana News Agency is also a member of the Pan-African News Agency (PANA) a news 

organization made up of various African member events in the state to the collective PANA news 

pool.  Once article contributions are collected from each member state, articles are then distributed to 

all members.  Once the Ghana News Agency receives articles from PANA, the GNA then forwards 

these articles to its clients.  Clients then decide which articles to include in their publications or on 

their broadcasts. 

 

                                                 
19 Harry Mouzalas. Senior Editor GNA, interview by author, 27 November 1997, Accra tape recording, possession of 
author.  Here and after, all references to this experience will be for this date and time. 
20 Ibid. 27 November 1997 
21 Ibid. 27 November 1997. 



Print Media 

Ghanaian Times 
 

 The Ghanaian Times, has two pages of foreign news.  One page is devoted solely to news on 

Africa.  Another, separate page is devoted to events occurring in parts of the world outside of Africa.  

The Times subscribes to news from the Ghana News Agency.  Therefore, all of the foreign news 

going into the Times passes through the GNA first.  Because the Times relies on the GNA for its 

international news, virtually22 all of the international news in the Times comes from international 

news wires.  The Times receives its foreign news from the GNA, which relies on Reuters for an 

overwhelming amount of its foreign news coverage.  Therefore, the majority of the international 

news stories, between 70-8- percent, in each edition of the Times originate from Reuters.23  Other 

foreign news comes from AFP, DPA and PANA.  Only on rare occasions are PANA news articles 

used in the Times. 

 

 

Daily Graphic 
 
 Like the Ghanaian Times, the Daily Graphic also has two full pages of international news in 

each edition – one page of African news and another page of foreign news events taking place 

outside the continent.  The Daily Graphic also has a service agreement with the GNA; so most of the 

Graphic’s foreign news is received this way.  Consequently, the majority of foreign news going into 

the Graphic comes from Reuters.  The Graphic supplements the news it receives from the GNA with 

the use of internet websites for international news.  The foreign news staff at the Graphic visits 

websites of inter-media organizations for stories; for example, “Excitement” has a range of foreign 

stories the Graphic staff often selects from. 

 

 

Public Agenda 
 

 The international news in the weekly news publication, the Public Agenda, is patterned after 

the daily Ghanaian newspapers.  Each weekly edition had two pages of international news – one 

devoted to African news, and another devoted to news happening in the rest of the world.  Sources of 

                                                 
22 Abigail Acquaye, Editor Foreign News Ghanaian Times,  21 November 1997, Accra, tape recording, possession of 
author.  Here and after, all references to this experience will be for this date and time.  In the interview, Ms. Acquaye 
stated that ‘all” international news in the Ghanaian Times comes from foreign sources.  Later in the interview, however, 
she discussed the efforts the Times to send reporters abroad to cover events.  So due to uncertainty, the word ‘practically’ 
has been added above. 
23 Ibid., 21 November 1997 



foreign news at the Agenda, however, differ form those at the Times and the Graphic.  The Agenda 

does not subscribe to the GNA for foreign news.  Rather, most of the foreign news in the Agenda 

comes from the International Press Service (IPS) and African Informatic Agency (AIA).  The IPS 

and AIA have information in article from on the internet, which can be used without a formal 

agreement, as long as the information is credited in the paper when used.24  Richard Afari, the 

Acting News Editor at the Agenda, was ensure, however, whether any payment is made to these 

organizations for the use of these articles.25

 The news staff at the Agenda monitors British Broadcasting Corporation (BBC) and Cable 

News Network (CNN), and picks up information from them as well.  Additionally, connections the 

Agenda has outside the country, in what Mr. Afari describes as “third world circles” provide 

information as well.  “Third world circles” are progressive circles outside of Ghana, in places such 

as Malaysia, that send publications and printed material to the Agenda on topics such as the 

environment.  This materials is often adapted and reproduced in the paper.  And while the sources of 

information are credited the Agenda need not have a formal agreement with the provider to use such 

stories. 

 

 

Television 

Ghana Television (GTV) 

 

 GTV broadcasts a thirty-minute news bulletin each evening at 7.00 pm.  Of that thirty-

minutes, approximately ten-minutes of the news is international news.  Virtually all of that foreign 

news coverage is from other sources.  GTV news comes from these sources, except when on 

occasion the GTV has reporters outside of Ghana covering events independently.  Additionally, the 

GTV is a part of a news exchange program called “Afro Vision’ which bears similarities to PANA.  

AfroVision attempts to link and disseminate African news to African countries.  The philosophy 

behind the program is that “Africa must cover Africa from Africa’s own point of view.”  Each 

member country sends news stories from their country to the collective AfroVision pool.  The 

collected stories are then sent  to all member countries.  

 

 

 

 
                                                 
24 Richard Afari, Acting News Editor Public Agenda, interview by author, 1 December 1997, Accra, tape recording, 
possession of author.  Here and after all references to this experience will be for this date and time. 
25 Ibid., 1 December 1997 



TV3

 

TV3 broadcasts its first evening news bulletin every night at 7.00 pm for thirty minutes.  Its 

second news bulletin is broadcast at 10.30 pm and runs for fifteen minutes.  While the 10.30 bulletin 

consists mostly of local news, the seven o’clock bulletin includes a blend of both national and 

international news.  On average, ten to twelve minutes of the seven o’clock bulletin is devoted to 

foreign news.  The station relies on Reuters, for all international news it receives.  Because TV3 has 

a direct agreement with Reuters television, both the visual feed and commentary reach TV3 without 

passing through the GNA first.  The Reuters visual feed is transmitted to TV3 via satellite.  The 

commentary is transmitted by way of computer. 

 

 

Radio 

JoyFM 

 

 JoyFM broadcasts the news every hour on the hour beginning at 7.00 am each morning.  

Most newscasts consist of local news.  For foreign news Joy has a standing contract with the BBC, 

from which it receives the radio news broadcasts aired on British radio.  The station rebroadcast 

BBC news periodically throughout the day and also broadcasts BBC sponsored shows mandated by 

the contract.  One such show is “Focus on Africa” most often referred to as “FOCUS”  The show is 

broadcast every afternoon at 3.00 pm and concentrates solely on events occurring in Africa. 

 

 

Radio Gold 

 

 The news on Radio Gold is broadcast every hour.  The hourly newscasts are 5-6 minutes in 

length, and include both local and foreign news.  While Radio Gold relies on the GNA for local 

news stories, the crux of foreign news broadcast on station comes from the internet.  Staff members 

access the CNN and BBC websites for the latest foreign news stories. 

 Radio Gold also has a standing contract Voice of America (VOA), through which it receives 

radio news broadcast on American radio.  In addition to the Voice of America radio news, particular 

VOA shows are rebroadcast every day on Radio Gold as well.  “Talk to America” and “Africa Well 

Tonight” are two such shows rebroadcast directly from VOA. 

 

 



CHAPTER II 

 
Selecting and Processing of Foreign News 

 

 The manner in which media personnel process the foreign news coming into their 

organization plays an important role in how the story is displayed on the pages of the Ghanaian 

newspaper, or broadcast on the television or radio news.  While some stories may be edited, others 

may be directly reprinted or rebroadcast from foreign sources without any alterations made to them.  

How each media organization processes the international news it receives is indicative of how that 

establishment views the news that comes in from foreign sources. 

 

 

Print Media 

Ghanaian Times 

 

 Once the foreign news reports arrive at the Times, the foreign news editor, Abigail Acquaye, 

sifts through the stories and selects the articles to be used.  While a variety of articles come through  

the wire, only a number of them can be included in each edition of the Times.  The first criteria used 

in selecting a story is how current the story is.  “We pick out those (articles) that are important to us.  

We look at the trend internationally – what is important what is interesting.”26

 After the articles deemed most important are selected, they then go through an editing 

process.  Sometimes, an article is rejected outrightly.  Other times, portions of articles are edited.  

For example, some of the language might be slightly altered or the framing of the article might be 

edited.  For instance,  if an article uses insulting language with regard to a political leader, the Times 

will attempts to edit that language out.  Because, Ms. Acquaye explained, it is in the Ghanaian 

culture, no matter what the circumstance, for Ghanaians to respect their leaders and elders. 

 Additionally, Ms. Acquaye said, the Times attempts to rid articles of sensationalism of the 

facts, though this is sometimes difficult.  At times, articles exaggerate the facts: “Five people are 

killed and we are led to believe that 100 or 10 people have been butchered.”  While some alterations 

may be made to particular stories, they are still credited to the news source they originated from. 

 

 

 

                                                 
26 Acquaye, 21 November 1997 



Daily Graphic 

 

 Processing and selecting articles at the Daily Graphic resembles the process used at the 

Ghanaian Times.  Relevance is the primary concern when selecting, foreign news stories to include 

in the Daily Graphic.  A number of articles come through the Graphic each day.  They must compete 

for selection. Kobby Asmah, an editor and journalist on the foreign news desk at the Daily Graphic 

explains, “A newspaper should be like a mirror.  It should reflect what is happening in the society.” 

So the paper attempts to select foreign news stories that adequately reflect what is happening in 

Africa and the rest of the world. 

 Once the foreign news stories are selected, the stories are then edited.  According to Asmah, 

the foreign news stories are edited in an attempt to report just the substance matter.  Sometimes, 

Asmah explains, unnecessary descriptive language is used simply to enrich a story: 

 
Reporting a coup in Nigeria does not give you license to say the people of Nigeria are dirty looking, 

barbaric and everything else… at the end of the day you are harming that country because of the 

impression that you leave with the story.27

 

 Also during the editing process, Ghana’s foreign policy agenda is taken into consideration. 

For example, Ghana is a member of the United Nations (UN).  If the UN has taken a stand against 

Iraq, Asmah explained, the Daily Graphic will not “rail against” the UN.  There are certain 

responsibilities according to Asmah, attached to being a UN member state. 

 

 

Public Agenda 

 

 While the sources of foreign news are different for the Public Agenda than for the Ghanaian 

Times and the Daily Graphic, the processing and selection of articles is much the same.  When 

preparing to put out any given issue of the Public Agenda, there are always more articles to choose 

from than can be included in the edition of the paper.  During the selection process, the issues the 

Public Agenda champions, such as policy issues and developmental issues are what the editors’ 

bears in mind.  So one of the chief objectives in the selection process is that the articles reflect the 

paper’s concerns. 

                                                 
27 Kobby Asmah, Foreign News Editor and Journalist Daily Graphic, interview by author, 21 November 1997, Accra, 
personal work journal, possession of author.  Here and after, all references to this experience will be for this date and 
time. 



 After selection, articles are then adapted and / or edited before they are printed in the 

newspaper. For example, articles may be rewritten to reflect the concerns of the paper.  Articles may 

also be edited for language. Sensitive words, diction that is considered “too strong” is omitted from 

articles: “There are words that might look appropriate in some cultures, but they are insults over 

here… For example, ‘He’s a foolish man.’” 

Additionally, articles coming from foreign sources may have to be edited for context.  

Locations, are often referred to in articles originating from foreign sources that are unfamiliar to the 

typical Ghanaian.  “The original writers assume that everybody knows where Essex is.  But a 

Ghanaian may not know it.  So we have to place all those things in context and rewrite it so that it 

makes sense to a Ghanaian.”28  Similarly, the articles may have to be edited for words in the English 

language that may be unfamiliar to Ghanaians for whom English is a second language.  English 

vocabulary that is commonly used in some cultures is often not familiar here in Ghana. 

 

 

Television 

Ghana Television (GTV) 

 

 Because Ghana Television is dealing with both incoming video footage and incoming 

commentary, the selection and processing of international news is lightly different.  Of the 

international news coverage that is broadcast on the GTV, the video footage is almost always 

broadcast without is going through an editing process.  The footage might be clipped for length, but 

generally, the images are not edited or rearranged once they have been received. 

 Commentary, however, is almost rewritten or edited.  According to Francis Sasu, a journalist 

working for GTV, based at the GBC.  “The way the American press reports something from Africa 

is a little bit different from the way and African will report it from Africa,”  so the commentaries 

often must be edited to reflect an African perspective.29

 

 

TV3 

 When selecting the processing the foreign news at TV3, a number of things are done. 

Because TV3 receives visual feed and commentary for close to 100 items, a great deal of selection 

has to be done.  Priorities of selection include (1) Importance of the story to Ghana (2) Importance of 

story to Africa (3) Importance of story to the rest of the world.  In general the only editing the visual 
                                                 
28 Afari, 1 December 1997 
29 Francis Sasu, foreign news journalist Ghana Television, interview by author, 24 November 1997, Accra, tape 
recording, possession of author.  Here and after, all references to this experience will be for this date and time. 



feed might undergo in addition to the editing that occurs due to length are for purposes of graphic 

images.  For instance, if the video images are too graphic, they will be eliminated from the visual 

feed. 

 The article commentaries that accompany the visual feed are typically edited.  Primarily, 

scripts are edited because they are longer than the time allotted for foreign news on the news 

broadcasts.  At times, stories are also edited for other reasons: 

 
Some stories have slants that are not in the interests of Africa.  They are slanted because they were 

written not by Africans, but by non-Africans… l’ll give you an example.  The Reuters script may 

describe a group as a rebel group.  But if we consider what they (the group) are doing as nationalistic we 

won’t describe them as rebels, we’ll describe them as nationalists.30

 

 

Radio 

JoyFM 
 

 Selection and processing the foreign news broadcasts that take place on JoyFM differ from 

the preparations made by other forms of the media.  Because Joy has a standing contract with the 

British Broadcasting Corporation, when the news from the BBC is retransmitted, no selection or 

editing process takes place.  In the case of the foreign news coming from sources other than the 

BBC, the stories do go through a selection and editing process. 

 When selecting articles from various sources, the first criteria considered is how pertinent a 

story is.  Stories that are “fresh and hot” are those elected from among the many incoming stories.  

Many articles must then be edited before they are read over the radio airwaves. For instance, 

particular news items “may have certain salient derogatory adjectives like ‘primitive’ – like ‘black 

West Africa’,”31  So deletions are made to eliminate those adjectives.  Once the articles are void of 

those descriptions, the remaining, information is correct.  While editing is impossible when directly 

rebroadcasting the BBC, editing may occur in follow up broadcasts that carry the same story.  For 

example, if the BBC carries a story containing particular adjectives, those adjectives will not be 

carried on the follow-up news broadcasts on Joy. 

 

 

 

                                                 
30 Charles Pappoe, Head of Production Television 3, interview by author, 25 November 1997, Accra, tape recording, 
possession of author.  Here and after, all references to this experience will be for this date and time. 
31 Mawuko Zormelo, Head of Talks JoyFM, interview by author, 24 November 1997, Accra, tape recording, possession 
of author.  Here and after, all references to this experience will be for this date and time. 



Radio Gold 

 

 When rebroadcasting the news from Voice of America, editing is not possible.  The foreign 

news coming from sources other than Voice of America, is subject to a selection and editing process.  

The selection is done primarily when news is searched for via computer on the internet, when editors 

and broadcasters from Radio Gold are searching for the latest news of the day at the various news 

websites they visit.32  Stories with an international focus are of top priority, particularly stories 

where Africa, Ghana particularly, might be effected. 

 The editing that then takes place is done primarily for purposes of length.  Because the news 

broadcasts on Radio Gold are so brief, it is not possible to broadcast the entire news articles that are 

taken from the net.  The bare facts are selected from the story and the rest is omitted from the news 

broadcast.  “Undesirable” things are omitted from the stories as well.  For example, if someone is 

quoted and uses offensive language, the offensive words are removed from the article. But generally, 

only the facts are extracted from the stories and broadcast. 

 

The News Distributor 

Ghana News Agency (GNA) 

 

 “We hold the monopoly of foreign news in this country,” commented Harry Mouzalas, senior 

editor on the Africa-Europe Desk at the Ghana News Agency.  Because the GNA monitors a number 

of international news agencies selection and processing is lengthy.  Once the foreign news comes 

through to the GNA, the foreign desk edits the articles and then disseminated from the GNA’s 

clients.  On average, 100-200 foreign news items are disseminated from the GNA daily typically, 

only a fifth of those stories are actually used in the papers or broadcast on radio or television. 

 The criteria used in selecting foreign news items first includes relevance to Ghana: “For 

example, what is happening in Nigeria is of much more interest to us – if there is a workers’ strike in 

Nigeria, it is of much more interest to us than a strike in France would be discarded for the strike in 

Nigeria.  In addition, stories that have some political, economic, and social implications 

internationally.  Furthermore, stories that would be of particular interest to GNA clients are selected. 

 After the selection is made, the stories are then edited.  Primarily the editing is conducted to 

correct grammatical errors that come through the wire.  Other times, negative words might appear 

that are omitted.  For example, language like “impoverished Sierra Leone – or impoverished West 

                                                 
32 Jacqueline Asante-Danso, broadcaster and news editor, Radio Gold, interview by author, 25 November 1997, Accra, 
tape recording, possession of author.  Here and after, all references to this experience will be for this date and time. 
 



African state” would be taken out according to Mouzalas.33  After minor alterations are made, the 

articles are then distributed to GNA’s clients. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
                                                 
33 Mouzalas, 27 November 1997. 



 

CHAPTER III 

 

Perceptions of Incoming Foreign News 

 

 While all of the media organizations in Ghana depend on one or some combination of 

international news organizations to supply them with foreign news, many of those selecting and 

processing, incoming foreign news from these organizations have varied perceptions of the news that 

flows in.  Some are unsatisfied with aspects of the foreign news coverage.  One of the most 

frequently expressed dissatisfactions among Ghanaian media personnel concerns the way Africa is 

portrayed by international news organizations.  Specifically, personnel are apprehensive about 

international news agencies’ lopsided coverage of the continent.  The glut of news reports from the 

foreign wire, many argue, focus solely on Africa’s trouble spots: 

 
We are very cautious about how we use the stories that come from outside (of Africa) concerning 

Africa… Most of the stories that come from foreign sources regarding the African continent, they 

always harmor on the negative happenings in Africa – drought, starvation, genocide, civil wars, so on 

and so forth… they hardly ever touch on the development aspects of Africa.34

 

 The fact that foreign news agencies focus on negative events, without giving positive events 

adequate coverage, repeatedly came up in the interviews with members of the Ghanaian media that I 

conducted.  While no one contested the factual accuracy of news reports concerning disastrous 

happenings in Africa, recurrently the sentiment was expressed that the overwhelming negative 

reports of the continent creates an impression that nothing positive takes place in Africa.  And while 

the editors and journalists interviewed exhibited some degree of concern about the implications of 

this negative coverage for those receiving it inside Africa, more concern was expressed about the 

image of Africa this creates for the outside world. 

 The majority of media personnel interviewed feel that Ghana’s newspapers, television 

reports, and radio news reports are able to counter this influx of negative news with their own reports 

which highlight positive happenings on the continent.  The worry is that this same balancing does 

not occur in other parts of the world.  As a result, the world only hears about the negative 

occurrences in Africa, and has no choice but to view Africa in the terms laid out by those reports – as 

a continent rife with disorder and hardships. 

                                                 
34 Acquaye, 21 November 1997 



 Some can “understand”, to an extent, the reasons for this negative focus.35 Catastrophic 

happenings in the Western world, especially when they pertain to countries that are geographically 

distant, are often what we considered to be newsworthy events.  At the same time, however, 

interviewees argue that it is unreasonable for the Western world to focus almost solely on these 

negative happenings, without giving positive occurrences some amount of news space as well. 

 Others recognize that this “negative” coverage reaps some benefits when Africa is in turmoil.  

The amount of attention these types of events receive, according to Kobby Asmah of the Daily 

Graphic, prompts more countries to respond to these crises when they are occurring.  If these events 

did not receive as much media attention, he believes there would be less of a response from the 

international community when they happen.36

 In addition to the perception that the glut of news reports concerning Africa are negative, a 

number of interviewees articulated the belief that there is a marked difference in perspective that can 

often be detected in stories coming in through from foreign news agencies.  The inclusion of 

locations, such as Essex, and descriptive adjectives like “black West Africa”, both noted in the 

previous chapter, indicate that the authors of those articles were not writing for an African audience.  

While the most interviewees feel these things can easily be adjusted in the editing process the 

articles undergo, they acknowledge that minor attachments like these still indicate a kind of “western 

bias”. 

 A few interviewees went on to note that at times, the difference in perspective remains in 

some articles, despite the alterations that the editing process allows.  Sometimes, removing the 

descriptive adjectives is not enough to eliminate the difference in point of view that is sometimes 

integrated in articles coming from foreign news agencies: 

 
…the way and American press (employee) will something from Africa will be a little bit different from 

how an African is seeing it…  If I as an African go to Liberia and cover the war in Liberia, I may 

understand it from an African point of view, what is happening in an African sub-region, better than 

when someone from the Western world is covering it.37

 

 It is not solely a matter of difference in personal perspective that concerns media personnel 

with regard to articles coming in from foreign news agencies.  Differences in cultural values are also 

apparent in a percentage of foreign news reports as well “Western” definitions of democracy and 

human rights, often differ from the way a Ghanaian defines such things.  Because notions about what 

                                                 
35 Asante-Danso, 25 November 1997 
36 Asmah, 21 November 1997 
37 Sasu, 24 November 1997 



is democratic, or a violation of human rights, is often different for someone in the United Kingdom 

than for someone in West Africa, articles and story commentary frequently reflect this discrepancy. 

 A number of interviewees, for instance, mentioned articles coming in from foreign news 

wires that label Laurent Kabila, the leader of the resistance movement to overthrow Mobutu Sese-

Seko in the former Zaire, as a  “rebel”. Because Kabila led the movement to depose what most 

western governments would refer to as a “democratically elected president” he was portrayed as a 

rebel insurrectionist in the Western media.  Many interviewees, however, feel Africans view Kabila 

not as a ‘rebel” but as a “victor.”38

 While members of the Ghanaian media think that international news coming from foreign 

news distributors is still less than ideal at times, a couple of those interviewed have the impression 

that current coverage is an improvement from the foreign news coverage Ghana received in the past.  

They acknowledge that changes in the way that foreign news wires go about covering events have 

minimized much of the bias that used to exist in international news coverage.  For example, where 

previously, the Reuters correspondent in Ghana would have been a British citizen, today it is 

common to find local people serving as correspondents for foreign news wires. 

 Harry Mouzalas, GNA Reuter correspondent, believes that while some of the news stories 

coming in through the foreign wire still have an inherent western bias, many of the past biases 

associated with things like parachute reporting39 have been shed: “These (former) biases have, I 

might say, have even been eliminated because of the new breed of correspondents, which are now 

localized.”40  None of the other interviewees went so far as to declare that the bias in international 

news coverage from foreign news sources “has been eliminated.”  However, others interviewed also 

expressed the sentiment that the bias used to be more blatant than it is today. 

 Despite some of the drawbacks of relying on foreign news distributors for international news, 

overall, those interviewed believe that coverage Ghanaians receive is thorough.  All were secure in 

the fact that if anything newsworthy is occurring in the world, the foreign news services their media 

organizations depend on will cover it.  But while all feel that important events will without a doubt 

be covered, those interviewed have conflicting perceptions as to how well the foreign news services 

cover the events. 

 Of those interviewed, some feel that Ghana will continue to see the outside world through a 

western lens as long as it depends on foreign news agencies for the bulk of its international news.  

Others believe that the western biases in reporting are not drastic enough to warrant serious concern.  

                                                 
38 Reference to Laurent Kabila was made in interviews with both Kobby Asmah, 21 November 1997 and Charles 
Pappoe, 25 November 1997. 
39 Parachute reporting was a tactic used by many foreign news agencies in the 1980s.  it involved sending reporters to 
foreign countries to cover events for  only a brief period of time.  Often reporters lacked knowledge about the host 
culture, the country’s history, and did not a firm grasp of the language spoken there. 
40 Mouzalas, 27 November 1997. 



But all interviewees believe that depending on international news agencies for foreign news 

coverage is all the Ghanaian media can do as a developing country, with limited finances, to 

adequately find out what is happening in the world. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



CHAPTER IV 

 

The Future of Foreign News Content in the Ghanaian Media 

 
In Africa our problem is finance.  It all boils down to finance…the media in Ghana would like to be in 

Somalia to find out what is happening there, we would like to go to Kenya to find out what is happening 

there, we would like to go to Zaire or Congo to find out what is happening there – but we can’t go.  So 

we have to rely on the western world to feed us some of the information.41

 

 Repeatedly, interviewees stated that as much as their media organization wants to be 

everywhere in the world covering events, until the issue of finance can be addressed, they will 

continue to depend on international news agencies for foreign news.  And while most respondents 

stated that the time when Ghana’s media will function independently is far off in the future, some 

attempts to decrease dependence on international news agencies are being made. 

 PANA and “AfroVision”, both explained in Chapter II, are two steps the Ghanaian media is 

making to increase foreign news covered from an African perspective.  The Pan-African News 

Agency (PANA) is the first effort Ghana media has made to decrease dependence on the large 

international news agencies. But while the philosophy behind PANA is shared by the media 

organizations in Ghana, effective implementation of PANA as a news agency has not been realized.  

Recently PANA’s level of operation has decreased due to lack of funds.42  And only a small amount 

of news stories offered by PANA are actually used by the media organizations in Ghana.  While 

interviewees expressed the desire to use PANA more effectively in the future, it is important to note 

that without the necessary funds that goal cannot be achieved. 

 AfroVision is another project that has the potential to increase the number of news stories 

coming into Ghana from other parts of Africa and ensure that they are covered from an African 

perspective.  Though relatively new now, the program is gaining momentum. In the future, 

AfroVision has the potential to become the source not only from which Africans receive African 

news, by the source from which the world receives news about events happening in Africa.43  In 

order for this to occur, however, a sustained effort must be made to finance and contribute to the 

organization.44

 While a number of options exist through which the Ghanaian media can increase the amount 

of African coverage in the media and the perspective form which it is written, few options appear to 

be readily available for the Ghanaian media to begin decreasing reliance on foreign news sources for 
                                                 
41 Sasu, 24 November 1997 
42 Ibid., 24 November 1997. 
43 Ibid., 24 November 1997. 
44 Ibid., 24 November 1997. 



news occurring outside of Africa.  Currently, the Ghana News Agency now focuses the bulk of its 

resources on covering news events happening in Ghana.  The staff of reporters at the GNA cover 

local events in every region of Ghana.  Because the GNA depends on government funding to run the 

news agency and employ staff, the budget does not allow for GNA to independently cover 

international events. 

 Eventually, the GNA hopes to function like the American Associated Press or the British 

Press Association.  In this instance, the agency would be funded by the various media organizations 

in Ghana – the Ghanaian Times, Daily Graphic, the GBC etc.  In this instance, the GNA would be 

indirectly owned by the media houses in Ghana to whom it supplies information.  In order for this to 

be possible, however, the necessary capital must be available. 

 The media organizations in Ghana have laid out a number of goals they hope to accomplish 

in the future.  The chief goal cited in interviews was accentuating an African perspective when 

covering African events.  But until the necessary financial backing can be procured, this aim will 

never be achieved.  And while most respondents stated the objective of covering international news 

independently of the foreign news agencies they now rely on, when asked, they were reluctant to 

even consider the possibility of this happening in the foreseeable future,  according to interviewees, 

the adequate finances to take on such a mission, or even begin to take steps toward such a mission, 

just do not exist for the Ghanaian media.  And as long as the Ghanaian media continues to grapple 

with the serious issue of finance, foreign news content in the Ghanaian media, for better or for 

worse, will continue to come from international news agencies. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Analysis and Conclusions 

 

 Kwame Nkrumah envisioned the press as a revolutionary tool through which Ghana could 

shed the weight of its colonial rulers: 

 
Our revolutionary African press must carry our revolutionary purposes.  This is to establish a 

progressive political and economic system upon our continent that will free men from want and every 

form of social injustice and enable them to work out their social and cultural destinies in peace and at 

ease.  (In this respect)… the African newspaper is a collective educator – a weapon, first and foremost 

to overflow colonialism and imperialism, and to assist total African independence and unity.45

 

And while Ghana’s media successfully called its country’s people to collectively throw off the 

fetters of colonialism, it can be argued that since independence the Ghanaian media has become an 

unwitting agent of neocolonialism.  In “Sub-Saharan Africa’s media and Neocolonialism,” Jerry 

Domatob argues that in relying on foreign news services and outside sources for news “the African 

mass media practitioners champion neocolonialism by promoting values, lifestyles and issues that 

are anathema to theirs.”  This suggestion, however, is overly simplistic. 

 Though the Ghanaian media relies on outside sources for it foreign news, which is far less 

ideal than covering events independently, is not safe to assume that this information passes onto the 

pages of the newspapers and is broadcast on news reports unfiltered.  After interviewing a number of 

media personnel who process and select the international news coming into Ghana each day, it is 

clear that the Ghanaian media does not serve as a junkyard in which the international news 

distributors are free to dump their cultural values and mores. 

 While biases that perpetuate stereotypes about Africa and categories world happenings 

according to western frames of reference can undoubtedly be found in some of the stories coming 

through from the foreign wire, the editing process stories go through is usually adequate to remove 

unnecessary descriptors and to recast the story so references will be more familiar to someone living 

outside the “developed” world.  Therefore, when considering the Ghanaian media’s reliance on 

foreign news distributors, it is important not to discount the editing process most stories are 

subjected to.  There appears to be a heightened consciousness among the media professionals in 

Ghana regarding international news content, especially stories concerning other parts of Africa, 

coming in from these foreign sources.  According to interviewees, coverage from foreign sources, in 

fact is subject to more scrutiny because it comes in through the foreign wire. 

 

                                                 
45 Kwame Nkrumah.  “The African Journalist”.  Dar-es-Salaam: Tanzanian Publishers, December, 1965.  Cited in Ibid., 
155. 



 Frequently, however, interviewees assumed that slants or biases in foreign news articles 

coming through the wire are always obvious.  Respondents almost always remarked about the ease 

with which the biases could be removed from the articles.  Only on rare occasions was it noted that it 

is often impossible to detect whether or not incoming information is completely valid.  “Facts are 

facts” stated Mawuko Zormelo, of JoyFM after reviewing the editing process incoming news 

undergoes at the station, “just because someone says ‘black man’ (instead of just ‘man’) you can’t 

say you’re not going to take his information.”  Biases in incoming news, however, are not always 

this obtrusive. 

 While the Ghanaian media makes and attempt to identify and rid incoming articles of blatant 

biases, when relying so heavily on foreign news wires for information it is sometimes impossible to 

be sure that the information received is valid.  While the reputation of an international news 

organisation can lend credence to its news reports, if there is not way to cross check information, the 

Ghanaian media must trust that the news coming through is accurate.  Being in a position where faith 

is the only cross checker of information, however, leaves room for the subtle type of neocolonialism 

mentioned in the introductory chapter of this study. 

 When interviewing Daily Graphic reporter Kobby Asmah about his experiences as a 

journalist in Rwanda immediately following the 1994 Rwanda genocide, he pointed out that it was 

not until after he went to Rwanda to report the crisis that he realized how much Ghanaian troops had 

done both during and after the genocide.  “Because we weren’t there, we weren’t aware of the scale 

that our troops were contributing.”46

 Prior to the two-week period in 1994 when a group of Ghanaian media personnel were sent 

to Rwanda to cover the contributions Ghanaian troops were making to ease the genocide’s aftermath, 

the Ghanaian media relied on  news reports from foreign news agencies.  According to both Kobby 

Asmah and Francis Sasu, the journalist sent to Rwanda to cover the genocide for GTV, the role the 

Ghanaian troops played in the genocide was glossed over by the international news distributors.  Me. 

Sasu, pointed out that the efforts of American or Canadian troops were those that were highlighted in 

the media with respect to Rwanda.  Prior to going, he thought the Ghanaian troops were only 

contributing minimal to the United Nations mission there.  It was only after he went into Rwanda 

that he and the other Ghanaian media personnel discovered the extent to which the troops were 

contributing. 

 But what about the many instances where it is impossible for the Ghanaian media to travel 

outside of Ghana to cover events on its own?  When this question was posed, respondents most often 

cited that they double check information coming in with the Minister of Foreign Affairs and other 

                                                 
46 Asmah, 21 November 1997 



sources.  Most stated that the inability to sometimes verify information in one drawback of 

depending almost solely on foreign news distributors for international news. 

 The foreign wires’ failure to acknowledge contributions made by Ghanaian troops stationed 

in Rwanda is only one example where the international news coverage provided by foreign news 

distributors was inadequate.  In this instance, articles coming in through the foreign wire were 

focused through a western lens that chose to accentuate only the efforts of developed countries.  Had 

Ghana’s media not traveled there to investigate the efforts of their troops, Ghanaians might not have 

even known that their country was contributing to the UN mission.  This example demonstrates the 

greatest threat of the Ghanaian media’s dependence on international news distributors.  By 

depending on foreign sources for international news, the Ghanaian media thereby had no option but 

to accept the way the coverage is fashioned.  While some alterations can be made, there is really 

noting that can be done to discern whether the article is reflective of the situation on the ground.  

Any reporter is subject to his or her own biases and must operate against them.  But because the 

Ghanaian media relies on the developed world, namely that the bias inherent in the articles it 

receives will be a western or first world bias. 

 Lack of funding in the Ghanaian media is at the root of its reliance on outside sources for 

international news.  With more funding, the media could focus attention on sustaining PANA and 

Afro-Vision and depending less and less on outside sources for its news about the world.  But media 

personnel seem to lack confidence in the possibility of Ghana’s media ever functioning as a truly 

independent entity.  No cohesive vision, comparable to the vision linking the media during the 

struggle for independence, currently exists.  Because no outlook toward the future presently unites 

the Ghanaian media it has failed, thus far, to pursue options through which it will eventually be able 

to free itself from relying on outside sources for international news, and until that happens, the 

Ghanaian media will be unable to sever its dependency on outside sources for international news 

coverage any time soon. 

 The consequences of relying almost exclusively on foreign news wires for foreign news 

coverage, does have implications for Ghana and sub-Saharan Africa as a whole.  It adds to the ways 

in which the developing world rely on the developed world.  It is clear that the Ghanaian media, 

despite limited funds and resources, does its best to filter the information it receives.  Likewise, 

foreign news agencies have cut down on biases because of efforts to install correspondents that 

localized.  Despite this, however, the Ghanaian media inevitably is on the receiving end of a 

relationship that fosters the seeds of neocolonialism.  The relationship of foreign news is not clear-

cut enough to declare that the Ghanaian media promotes or champions neocolonialism through 

foreign news coverage.  However, it is obvious that as long as the Ghanaian media continues to rely 

on outside sources for its information, a Ghanaian listening to foreign news on radio, television or 



reading it in the paper cannot be sure whose cultural values, frames or reference, or stereotypes he or 

she is receiving.  The only way to be sure, is to station your own people on the ground.  Even that 

action, however, has the potential for bias. 

 To conclude, there are a number of suggestions for further study that were beyond the scope 

of this work, but would be helpful in determining the course the Ghanaian media is taking with 

regarding to both foreign news content and neocolonialism of the Ghanaian media.  Firstly, it would 

be helpful to study neocolonialism of the Ghanaian media through advertising that promotes values 

and tastes of the western world.  It would also be enlightening to discover how much attention 

“important” events in the western world receive in the Ghanaian press, and whether they overshadow 

events taking place in Africa.  Furthermore, conducting a comparative study tracking news events in 

the United Kingdom press and Ghana’s printed press would be helpful as well. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



BIBLIOGRAPHY 

 

 Acquaye, Abigail.  Editor Foreign News Ghanaian Times.  Interview by author, 21 

November 1997, Accra, tape recording.  Possession of author. 

 

 Afari, Richard.  Acting News Editor Public Agenda.  Interview by author, 1 December 1997, 

Accra, tape recording.  Possession of author. 

 

 Asante-Danso, Jacqueline.  News editor and broadcaster Radio Gold. Interview by author, 25 

November 1997, Accra, tape recording.  Possession of author. 

 

 Asmah, Kobby.  Journalist and foreign news editor. Daily Graphic. Interview by author, 21 

November 1997, Accra, personal work journal.  Possession of author. 

 

 Cophen, Bernard.  The Press and Foreign Policy.  New Jersey:  Princeton U. Press 1963. 

 

 Domatob, Jerry. “Sub-Saharan Africa’s Media and Neocolonialism”, Africa Media Review 

Vol.3 No. 1, 1988 pgs. 149-174. 

 

   Graber, Doris.  Mass Media and American Politics.  D.C.:  CQ Press, 1993 

 

Lasswell, Harold.  “The Structure and Function of Communication in Society”, in Mass 

Communications.  Illinois: U of IL, 1960. 

 

Mohammadi, Ali.  “Cultural Imperialism and Cultural Identity”, Mass Media and Popular 

Culture.  Volume number and date of publication unavailable. 

 

Mouzalas, Harry.  Senior Editor GNA.  Interview by author, 27 November 1997, Accra, tape 

recording.  Possession of author. 

 

Nkrumah, Kwame.  The African Journalist.  Dar-es-Salaam: Tanzanian Publishers, 

December, 1965. 

 

Pappoe, Charles.  Head of Production, Television 3.  Interview by author, 25 November 

1997, Accra, tape recording.  Possession of author.  



Sasu, Francis.  Reporter Ghana Television.  Interview by author, 24 November 1997, Accra, 

tape recording.  Possession of author. 

 

Zormelo, Mawuko.  Head of Talks JoyFM.  Interview by author, 24 November 1997, Accra, 

tape recording.  Possession of author. 

  

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 


	SIT Graduate Institute/SIT Study Abroad
	DigitalCollections@SIT
	10-1-1997

	Neocolonialism And The Ghanaian Media: An In-Depth Look at International News Coverage in Ghanaian Newspapers, Television and Radio
	Shelby Bond
	Recommended Citation


	NEOCOLONIALISM AND THE GHANAIAN MEDIA
	TABLE OF CONTENTS
	ABSTRACT

	Overview of the Ghanaian Media
	METHODOLOGY
	CHAPTER 1
	Sources of Foreign News
	The News Distributor
	Print Media
	Ghanaian Times
	Daily Graphic




	Public Agenda

