
SIT Graduate Institute/SIT Study Abroad
SIT Digital Collections

Independent Study Project (ISP) Collection SIT Study Abroad

Fall 2009

History of Tibetan and Exile Radio
Irene Richardson
SIT Study Abroad

Follow this and additional works at: https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection

Part of the Critical and Cultural Studies Commons, and the Mass Communication Commons

This Unpublished Paper is brought to you for free and open access by the SIT Study Abroad at SIT Digital Collections. It has been accepted for
inclusion in Independent Study Project (ISP) Collection by an authorized administrator of SIT Digital Collections. For more information, please
contact digitalcollections@sit.edu.

Recommended Citation
Richardson, Irene, "History of Tibetan and Exile Radio" (2009). Independent Study Project (ISP) Collection. 806.
https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection/806

https://digitalcollections.sit.edu?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fisp_collection%2F806&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fisp_collection%2F806&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://digitalcollections.sit.edu/study_abroad?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fisp_collection%2F806&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fisp_collection%2F806&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/328?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fisp_collection%2F806&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/334?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fisp_collection%2F806&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection/806?utm_source=digitalcollections.sit.edu%2Fisp_collection%2F806&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:digitalcollections@sit.edu


 

 0 

History of Tibetan and Exile Radio 

Richardson, Irene 

Academic Director: Onians, Isabelle

Tufts University 

Religion 

Dharamsala, India 

Submitted in partial fulfillment of the requirements for Tibetan and Himalayan Studies, 

SIT Study Abroad, Fall 2009 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 1 

 

Table of Contents 

Abstract 
2 

 
1. Introduction and Robert Ford 

3 
 
2. Transfer of Radio into Chinese Hands 

11 
 
3. Shortwave Radio and Radio Jamming 

12 
 
4. Exile Radio: VoT 

13 
 
5. Exile Radio: BBG 

19 
 
6. Exile Radio: RFA 

20 
 
7. Exile Radio: VoA 

24 
 
8. Detractors and Proponents of U.S. Foreign Broadcasting 

27 
 
9. Question of Imposing Foreign Values on China 

30 
 
10. Conclusion 

30 
 
Appendices 

32 
 
Bibliography and Interview Log 
 37 



 

 2 

Abstract 

Radio has long served as an important source of information and means of 

communication in Tibet.  I discuss the history of wireless communication and 

broadcasting as it developed in the years before the 1950 invasion and summarize the 

dismantling of the Tibetan’s communication network after the 17 Point Agreement.  

Next, foreign broadcasting aimed at Tibetans living in China is discussed.  American 

broadcasting is overseen by the Broadcasting Board of Governors.  Radio Free Asia and 

Voice of America carry out broadcasting directed at Tibetans.  U.S. government funded 

broadcasting is particularly controversial; I compare a number of viewpoints on the 

subject.  Voice of Tibet was founded in Norway and focuses only on Tibetan issues in 

lieu of world news.  Finally, I address the question of the efficacy and ethicality of 

foreign programming in China. 



 

 3 

Introduction 

 A discussion of Tibetan history often points to Tibet’s tendency towards isolation.  

This tendency is no accident: the terrain of Tibet is often inhospitable and travel through 

Tibet is not easy.  Considering its countryside, wireless communications were and are an 

important means of communication.  From the early days, radio was used for commercial 

and strategic purposes.  Today, radio communications serve to inject new ideas and 

create an arena for critical thinking in a country with decidedly single-minded state 

media.  These efforts are appreciated by some and questioned by others.  Radio directed 

at Tibetans reflects the evolution of the Tibetan situation: although at first isolated with 

little experience in international relations, currently Tibetans as a whole find themselves 

in the middle of a tug-of-war between western and Chinese ideologies. 

 

1. Robert Ford 

The story of Tibetan radio can be said to begin with Robert Ford.  As a sergeant 

instructor at an R.A.F. Radio School in Hyderabad in 1945, he had heard vague tales of 

Tibet’s God-King, the Dalai Lama, and a kingdom in the sky.  According to his 

autobiography, Captured in Tibet, he volunteered at a temporary posting in Lhasa in 

order to escape a quotidian life of nine-to-five-dom. Ford’s first task was to relieve 

Reginald Fox, the radio officer at the British mission in Lhasa, who was to take a three 

month leave. 

 When Ford first arrived in Lhasa, the only two radio transmitters in Tibet were 

located at the British and Chinese missions.  These stations were used for commercial 

purposes, relaying messages for traders across Tibet, but occasionally served strategic 



 

 4 

purposes.  During a rebellion by the monks at Sera Che, H. E. Richardson of the British 

mission was asked to allow Reginald Fox to help the army with radio communications 

(Goldstein 421).  Tibetans strove to develop their own radio communications as part of 

their push to ramp up defenses and infrastructure in the years before 1950, when 

communist victory in China seemed immanent (Goldstein 620).  Ford described how 

since the Tibetan’s encounter with the Chinese from 1915-1917, “there was a great deal 

of suspicion [and] always the fear that the Chinese might come” (Strober and Strober 

103).  During World War II, the Tibetan administration had allowed two American 

officers passage through Tibet in search of a supply-line to China when the Burma Road 

was closed.  As a token of gratitude, the President of the United States gave the Tibetans 

three complete radio stations.  The Tibetan government asked Fox to train Tibetans to 

operate the stations; after relieving Fox, Ford continued training. 

 In keeping with Tibet’s policy of seclusion, the administration insisted radio 

stations be run by Tibetans.  It quickly became apparent, however, that few Tibetans were 

educated enough to become efficient radio operators. Training Tibetans was ultimately 

unsuccessful and the Tibetan government reluctantly agreed to bring in outside 

technicians.  The first recruits were Indians, the feeling being that they were less foreign 

than Europeans.  Robert Ford himself then applied to the Tibetan Government for 

employment (Ford 20). 

To his own surprise, he was hired in 1948 and during his first year in Lhasa he 

built and opened Radio Lhasa.  As Tibet’s first radio broadcasting station, Radio Lhasa 

allowed Tibet to broadcast to the outside world for the first time in January 1950.  At first 

the broadcast was only half an hour a day: the news was read in Tibetan by Rimshi Rasa 



 

 5 

Gyagen, in Chinese by Phuntsok Tashi Takla, the Dalai Lama’s brother-in-law, and in 

English by Reginald Fox.  The primary purpose of these initial broadcasts was to counter 

Chinese propaganda declaring that Tibet was a part of China.  The Tibetan struggle 

against Chinese assertions that Tibetan and Chinese identities were inextricable was 

slowly escalating, accompanied with increasing efforts towards improving military and 

communications capabilities. 

 Before radio communications in Tibet, couriers on horseback were the swiftest 

form of communication between various Tibetan provinces.  To send a message from 

Lhasa to Chamdo, the district headquarters in Kham, took seven to ten days by 

horseback.  Because Kham was the most likely starting point for Chinese aggression, it 

was chosen as the site for a second radio station.  Ford then set out to open Kham’s first 

radio station in Chamdo, the residence of the civil and military governor-general, Lhalu 

Shape. (Ford 22).  Fox, who was living in India at the time, was then hired to take over 

Lhasa broadcasting.  A third station was established in Nagchuka, the seat of the 

governor of Northern Tibet, and another possible Chinese invasion route. 

 Ford started his four Indian trainees on the full course he had been taught in the 

R.A.F. (trainees were Indian only in nationality; they were all of Tibetan or mixed 

Tibetan descent).  This course included radio theory and operating technique.  In order to 

prevent Indians from coming to Tibet for free tuition, the trainees signed on to five year 

contracts and had agreed to go anywhere in Tibet.  Ford was eventually asked to expedite 

their training and the trainees were sent in pairs to strategic outposts on the Tibetan 

frontier. 



 

 6 Figure 1: First two pages of wireless code used to relay messages.  
(See appendix A for photo sources) 



 

 7 

 

In the early days of broadcasting from Chamdo, Ford communicated with Fox in 

Lhasa, relaying government messages (in a code neither of them knew) and commercial 

traffic published in a numerical code.  After such traffic, Radio Lhasa broadcasted the 

news in Tibetan, English, and then Chinese.  Ford relayed the broadcast to Sikang, 

Chinghai, and as much of China as his transmitter could reach.  (Ford 23) 

As one of the only Europeans in Tibet during the PLA’s invasion of Tibet’s 

frontier in 1950, Ford was particularly distressed by the message he heard from Radio 

Peking on May 22.  “The tasks for the People’s Liberation Army for 1950 are to liberate 

Tibet Taiwan, Hainan, and Tibet.”  Ford was not especially surprised; Radio Peking had 

made vague threats before and there were rumors that advance units of the PLA had 

reached the Upper Yangste River area, the boundary between Chinese and Tibetan 

controlled Kham (Ford 43).  But Ford and the other European radio officials knew that 

Chinese invaders would be on the lookout for evidence of Western imperialism and that 

they would be targeted. 

In July 1950, the first military contact between Tibet and China occurred at 

Dengko.  Ford’s trainees at the Dengko outpost sent urgent news to Chamdo through 

wireless radio (Chinese forces had attacked Dengko to destroy these communications). 

Robert Ford recalls the attack in his autobiography: “Sonam Phuntso [the wireless 

operator in Dengko] told me he had an urgent message as soon as he came on the air.  He 

began to tap it out, but he did not finish.  Suddenly he broke off, and telegraphed in clear: 

‘The Chinese are here.’  Then there was silence.  Dengko radio had closed down for 

good.”  One of the two radio operators managed to evade Chinese capture and arrived at 



 

 8 

Chamdo a week later.  Sonam Phunsto informed Ford that the other operator, Sonam 

Dorje, had stayed behind to tap out his final message to Chamdo.  Ford immediately 

reported to Lhalu, the governor general of Kham.  Lhalu informed Lhasa of the attack 

and asked for more wireless equipment and operators.  The attack at Dengko highlighted 

the importance of Tibet’s rudimentary wireless network: had there not been a station at 

Dengko, no one would be aware that PLA troops were moving into Kham. 

In the tense days that followed, Ford was frustrated and confused by the refusal of 

Tibetan officials to radio the outside world about the attack and ask for aid:  

“I was still relaying the transmissions, and I had listened to every 
news-bulletin and talk that had been broadcast.  I had still not heard a 
single reply to Peking.  No one had said that Tibet did not want to be 
liberated.  There had not even been a denial that Tibet was controlled by 
American and British imperialists” (Ford 86). 

 
 Lhalu tried to assuage Ford and explained that Tibet didn’t want to provoke 

Beijing and would resort to military action if necessary.  Ford countered that if Tibet 

waited until a Chinese invasion was completely underway, it would be too late to ask for 

help from U.S. or U.N. forces. 

Ford was even more distressed to find that Lhalu had been called back to Lhasa 

and was to be replaced by Ngabö.  Ngabö’s attitude differed from Lhalu’s: where Lhalu 

was prepared to defend Kham militarily, Ngabö reportedly commented that Tibet could 

not fight against the Chinese Communists because the Chinese had more experienced 

soldiers and more advanced weaponry (Goldstein 622).  Ford later admitted that the 

Tibetans did have very little in the way of an army and that this army was not well 

equipped or well organized (Strober and Strober 92).  However, he appreciated Lhalu’s 

fighting spirit and was agitated by Ngabö’s decision to remove some of the defensive 



 

 9 

measures Lhalu had put in place.  Furthermore, of the two portable wireless sets Ngabö 

had brought from Lhasa (Lhalu had repeatedly requested these after the fall of Dengko 

and destruction of wireless communications there), Ngabö decided not to install either 

along the border.  One was to return with Lhalu to Lhasa, while Ngabö had the other 

station remain in Chamdo as a spare and told Ford to keep it ready to be sent out.  Ford 

urged Ngabö to send the spare set to Riwoche, an important point on their escape route to 

Lhasa and the village where they would ultimately be cut off by Chinese forces 

advancing to the capital (Goldstein 689).1 

But Ngabö refused to send out the spare radio station, and after a month of 

conflicting reports regarding the Chinese position, a messenger from Riwoche arrived on 

the 16th of October and reported that the Chinese were fast approaching.  If Ford and 

company remained in Chamdo any longer their escape route to Lhasa would be cut off.  

Ngabö wired Lhasa and asked for permission to retreat (Ford contended later that Ngabö 

asked Lhasa for permission to surrender to the Chinese and was denied).  Hasty and 

panicked preparation was made to leave immediately and it was decided that Chamdo 

was to be evacuated on the eighteenth.  Ford awoke on the morning of the eighteenth to 

find that Ngabö and all the other Lhasa officials had left without him or his radio 

operators.  Ford ran to the governor’s Residency and found it completely empty.  After 

arranging for the destruction of his radio equipment and transport for his radio operators, 

Ford set out to catch Ngabö and company. 

Fleeing on horseback, he eventually overtook Ngabö at the village Lamda.  There, 

a messenger from Riwoche arrived to report that the Chinese attack had begun.  As Ford 

                                                           
 
1 See appendix B for relevant maps. 



 

 10 

and the others from Chamdo reached the foot of the Lagong pass, another messenger 

reported that Riwoche had fallen.  From here they would have to race Chinese forces 

before they were cut off at the crossroads. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

However, it soon became clear that the fleeing Tibetans could not escape the 

quickly advancing Chinese soldiers.  Despite Ford’s objections, Ngabö ordered his 

officials and the recently arrived reinforcements to surrender and fall back to a nearby 

monastery.  Ford, along with others, was captured by Chinese forces.  He was questioned 

extensively about his activities as a British spy.  Ford informed his interrogators that he 

was employed by the Tibetan government and not the British government.  But invading 

Chinese forces needed evidence of Western imperialism, and they found Ford’s 

Figure 2: Tibetan Military circa 1950 Chinese Invasion 



 

 11 

biography unsatisfactory.  He passed from interrogator to interrogator and was eventually 

imprisoned in a Chinese re-education camp.  Ford underwent the rigors of communist 

brainwashing, and describes in his biography his ever-changing cast of Chinese 

cellmates.  Radio was still a part of his routine.  Loudspeakers outside one of his cells 

relayed news and bulletins from Radio Chunking.  Ford wrote of one occasion when he 

and his cellmate Kang, a former Kuomintang officer, heard the news in Tibetan.  The 

broadcast was read by a woman with a good Lhasa accent.  Ford was astonished to see 

Kang crying after the broadcast.  Ford and other prisoners were required to keep close 

tabs on the activities of their cellmates: 

“’Why are you crying?’ I asked; not out of sympathy or pity, but because it was 
my duty to ask. 

‘I was thinking of my parents,’ he said, ‘and how badly I have treated them by 
supporting a corrupt reactionary regime.’ 

I knew that was not the truth, but it was some time later that I learnt that the 
Tibetan newsreader was Kang’s wife”  (Ford 225). 

 
After five grueling years of re-education, Ford finally was released in May 1955.  

He was reunited with his parents at Heathrow airport and is widely considered an 

important source of information on pre-invasion era Tibetan history. 

 

2. Transfer of Radio into Chinese hands 

Chinese invaders appropriated Tibet’s nascent radio network and developed it 

further.  Chinese authorities established a new radio station at Phari on December 19th, 

1951 as a key link in radio networking in southern Tibet.  On April 11th 1952, Ford’s 

Indian trainees were sent out of the country and returned to Sikkim and India (Tashi 

Tsering, interview).  Maintenance and operation of the six permanent radio stations and 

two mobile stations fell to Chinese personnel.  With the ratification of the 17 Point 



 

 12 

Agreement in 1959, Chinese officials in Tibet were recognized as a central power, not 

merely invaders.  Tibetan’s were no longer allowed a military or communications 

network of their own.  Slowly radio infrastructure continued expansion within Tibet 

although expanding radio communications were not intended to foster connections to the 

non-Communist world (in 1962, Chinese severed radio communications between the 

Indian Consulate General in Lhasa and India, which had been the only radio link between 

Tibet and the outside world).  Tibetan radio from this point on served Chinese state 

interests. 

 

3. Shortwave Radio and Radio Jamming 

In response to single-minded state media, a number of foreign broadcasters have 

attempted to broadcast into Tibet and provide alternative viewpoints.  Most of the radio 

directed at Tibet is shortwave format.  Shortwave radio (AM radio) is the chosen medium 

as it is relatively easy to target a large area with one transmission.  Most shortwave 

broadcasting is transmitted through skywave transmissions.  An antenna is used to 

transmit by converting energy into an electromagnetic wave.  These waves reach a layer 

of the upper atmosphere called the ionosphere and are reflected downwards.  The 

shortwave signals spread and reach the ground hundreds or possibly thousands of miles 

from the transmission site.  After reaching the earth, signals will again be reflected 

towards the ionosphere and bounce back to earth again, although the signal will be 

weaker (Alme and Vagen 99). 

It is also possible to broadcast using groundwave transmissions.  With 

groundwave transmission, a signal is beamed directly towards the ground.  Groundwave 



 

 13 

signals can travel around 2-5 miles, depending on the topography surrounding the 

transmission site.  Shortwave radios intercept groundwave and skywave signals and 

induce a voltage from them.  The receiving radio then converts and amplifies the signals 

back into the original sound (Alme and Vagen 100). 

A discussion of foreign broadcasting into Tibet requires an understanding of the 

term “jamming.”  Jamming is the intentional transmission of radio signals in order to 

interfere with signals from another station (Alme and Vagen 101).  A transmitter tuned to 

the same frequency as another transmitter can, with enough power, override the other 

signal.  Often, Chinese jammers simply air ordinary Chinese radio programs over 

unwanted foreign transmissions (Alme and Vagen 100).  As opposed to “subtle” 

jamming, which cannot be heard on the receiving end, this type of jamming is referred to 

as “obvious,” as it is heard by the receiver and simply drowns out the undesired 

broadcast. 

 

4. Exile Radio: VoT 

Today, a number of stations exist outside of Tibet that strive to provide those in 

Tibet with an alternative to state media.  Voice of America, Radio Free Asia, and Voice 

of Tibet have been the most successful in broadcasting into Tibet and to the Tibetan exile 

community.  Of these three radio stations, RFA and VoA are funded by the U.S. 

government, while VoT is based in Norway.  Voice of Tibet was registered as a 

foundation in Oslo, Norway in 1995.  VoT was founded by a number of NGOs based in 

Oslo, including the Norwegian Human Rights House, the Norwegian Tibet Committee, 

and Worldview Rights.  With the help of donations from private individuals and the 



 

 14 

Norwegian Law Students Humanitarian Campaign, in 1996 VoT was able to go on air for 

the first time.  Three Tibetan journalists (one for each of the three main dialects, U-

Tstang, Kham, and Amdo dialects) had been recruited and sent for training in journalism 

in Dharamsala and India.  VoT’s first broadcast on May 14, 1996 was a 15 minutes news 

program broadcast through a transmitter site on the Seychelles islands, northeast of 

Madagascar.  It was rebroadcast Monday through Friday.  About a month into VoT’s 

broadcasting schedule, the Chinese began jamming transmissions.  In response, VoT 

shifted its frequency.  In the early days of Chinese jamming, it took jammers around a 

week to move jamming transmitters to the new frequency (today it takes seconds).  In the 

meantime, VoT was afforded another week of unjammed broadcasts.  It was not long 

before China took decisive action: on September 13, 1996, Oystein Alme, the director of 

VoT, received a phone call from the Seychelles transmitter site.  Chinese authorities had 

informed Seychelles that all their broadcasts would be jammed unless they agreed to stop 

broadcasting for Voice of Tibet.  After negotiation the director of the Seychelles site 

promised Alme to continue broadcasts for one month, allowing VoT time to find an 

alternative transmitter site.  After hundreds of phone calls and months of searching, a new 

site was contracted on January 1st 1997.  The new site could only offer 500 kW packages 

as opposed to 100 kW VoT had been broadcasting on at Seychelles.  This new deal was a 

strain on VoT’s already tight budget, but after negotiating down the kilowatts and price, 

VoT was able to continue broadcasts (Alme and Vagen 17). 

In December 1999, VoT introduced 15 minutes of news services in Mandarin 

Chinese, in keeping with the Dalai Lama’s assertion that the people of China require 

unbiased news and alternative views just as Tibetans do. The new fifteen-minute service 



 

 15 

followed VoT’s half hour Tibetan programming.  Besides reaching out to potential 

Chinese listeners, the Mandarin section is also useful for listeners in Kham and Amdo 

who have trouble understanding the Uke dialect used in the Tibetan broadcast. VoT has 

received positive feedback from Chinese students studying in Beijing regarding their 

Mandarin program.  Eventually the main office was moved from Oslo to Dharamsala due 

to budget concerns and also to provide reporters with better resources for reporting on 

Tibetan news.  At first VoT was overseen by the Department of Information and 

International Relations, but the station became autonomous in 1996 to allow reporters 

room for more unbiased reporting (Paldon interview). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Unlike VoA and RFA, VoT doesn’t cover international news, but only reports 

Figure 3: VoT Insignia found on the inner wall of the VoT recording studio in Dharamsala. 



 

 16 

stories related to Tibet (one reason for this limited scope is the short length of the 

program).  In general, VoT’s programming follows His Holiness, developments in Tibet, 

and activities in the exile community, including peace movements and protests.  The 

Tibetan and Mandarin sections of the broadcast are essentially the same in content.  The 

Tibetan broadcast includes twenty minutes of news stories, while the last ten minutes 

focuses on a fixed feature for each day of the week. 

 
VoT Feature Segments 

 
Monday   Tibetan History 
 
Tuesday  Music 
 
Wednesday  His Holiness’s speeches, serialized 
 
Thursday  Health 
 
Friday  Diaspora concerns (may include interviews with settlement 

officers or Tibetan institutions) 
 
Saturday  His Holiness’s religious teachings 
 
Sunday  Panel discussion and listeners forum (listeners may email in with 

specific topic requests) 
 

Reporting on events happening in Tibet proves difficult for VoT.  News is 

collected using a number of methods.  A correspondent in Nepal meets and interviews 

newly arrived Tibetans at the reception center in Kathmandu.  A few people in 

Dharamsala and India have contacts in Tibet and sometimes call or use the Internet to 

communicate with friends or relatives for second hand information.  Apart from 

interviewing contacts and new arrivals, VoT reporters try to corroborate interviews with 

information from other people in the area or with reports from organizations involved in 



 

 17 

or concerned with a particular event. 

According to Tenzin Paldon, assistant director of the VoT office in Dharamsala, 

jamming continues, although in the case of VoT Chinese jammers often use loud drums, 

opera, and screeching noises to drown out their broadcasts. In order to counter jamming, 

programs are rebroadcast 5 times a day and VoT may shift frequencies during a broadcast 

(Tenzin explained that because most Tibetans use analog radios, they can simply retune 

to the next frequency). 

The broadcast is recorded and edited in the VoT office in Dharamsala according 

to a daily routine.  In the morning, VoT holds an editorial meeting.  Like most modern 

news followers, their main source of stories and leads is the internet, and much of the 

morning is spent translating reports into Tibetan, checking the VoT server for news from 

Figure 4: VoT Editor records and mixes daily broadcast.  The mixer is flanked 
by old analog equipment, now kept as a back-up. 



 

 18 

correspondents, and keeping up with daily headlines.  A follow up meeting decides what 

news should come first in the broadcast, what tasks should be allocated to whom, and to 

organize excursions into Dharamsala or telephone interviews when necessary.  Staff 

members then go out into the field to record sound bytes and interviews and formulate 

individual news stories.  In the afternoon from 2-3 o’clock, VoT staff record their 

findings.  Where before, fickle analog equipment was used to produce a broadcast, VoT 

recently switched entirely to digital equipment (although the old analog equipment is kept 

in the recording studio out of sentimentality and in case back-up is needed).  VoT boasts 

a fluid personnel structure; although there are official reporters, editors, and 

administrators, tasks are split evenly and everyone takes part in reporting, editing, and 

translating (Paldon interview). 

After determining specific slots for each news story and determining which 

stories should come first (a South Indian report on a religious ceremony had top billing at 

the time of the interview), the program is edited and uploaded to VoT’s server.  From the 

server, the broadcast is received by the transmitter sites and broadcasted into Tibet and 

China.  Each broadcast is also uploaded to VoT’s website and is available for download.  

Listeners from outside broadcast range can download shows.  Other listeners in China 

can occasionally access online broadcasts 

using proxy servers to bypass Chinese 

Internet censors.  VoT broadcasts from 

several locations, although Tenzin could not 

reveal the sites of transmitters.  In its 

thirteen-year history, Voice of Tibet has 
Figure 5: VoT reporter in the field. 



 

 19 

constantly struggled with budget issues and steadily increasing Chinese jamming.  

However, Tenzin maintains that the effort is worth the satisfaction of serving Tibet.  Born 

in India, Tenzin has never been to Tibet but likes to imagine her voice and her work 

being transmitted throughout her mother country. 

 

5. Exile Radio: BBG 

Radio Free Asia and Voice of America are overseen by the BBG, or Broadcasting 

Board of Governors.  This U.S. institution was founded to oversee taxpayer-funded 

broadcasting abroad.  This broadcasting takes two forms: general broadcasting is carried 

out by VoA and Alhurra TV and Radio Sawa and strives to provide reliable international 

news and accounts of U.S. policy to areas whose governments may impede free flow of 

information.  The other type of broadcasting, surrogate broadcasting, includes Radio Free 

Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, and Radio and TV Marti (BBG fact sheet).  

These stations emphasize news pertaining to the targeted country, as opposed to 

international news, that may be eschewed by indigenous media.  BBG broadcasters aim 

to gain the trust of people living under authoritarian governments by bypassing state 

information.  Rather than serve U.S. foreign relations interests by dealing directly with 

foreign governments, these radio stations target the minds of the people (Kirscten). 

BBG operational units include the VoA and Office of Cuba Broadcasting (which 

includes Radio and TV Marti).  It is headed by a bipartisan board comprised of nine 

members; eight members are appointed by the president and confirmed by the senate.  

The Secretary of State serves as the ninth member.  Besides dispensing federal grants for 

RFA and RFE/RL, the BBG’s main function is to insulate U.S. broadcasting abroad from 



 

 20 

politics.  In 1998, during a reorganization of foreign affairs offices, lawmakers insisted 

that the BBG be granted independence.  Authors of the Foreign Affairs Reform and 

Restructuring Act of 1998 argued that radio journalists should be shielded from the 

interests of the State Department, and that broadcasting abroad should not be perceived as 

simply a megaphone for U.S. policy.  The BBG became an autonomous institution in 

October 1999 and was authorized to make grants available to surrogate broadcasting 

services.  The BBG thus affords the U.S. Government with deniability, as foreign 

broadcasting in authoritarian countries is usually not well received by the home 

government. 

U.S. surrogate broadcasting in Asia first gained momentum during the Korean 

War.  Later, interest resurged during the Vietnam War.  This current wave of interest re-

emerged after the Tiananmen Square pro-democracy protests in 1989.  In 1994 under the 

International Broadcasting Act, Congress provided startup funds for RFA and brought all 

abroad radio stations under the direction of BBG in order to avoid overlap in 

broadcasting and better coordinate efforts. The bill, besides stipulating the start-up budget 

of RFA, indicated that RFA would assume all obligations, not the U.S. government 

(Epstein).  RFA was formally founded in 1996 under the stipulations of the 1994 

International Broadcasting Act. 

 

6. Exile Radio: RFA 

Radio Free Asia went on air for the first time on September 29, 1996, 

broadcasting into China in Mandarin for one hour at 7 a.m.  The show was rebroadcast 

again at 11:00 p.m.  The Chinese government reacted predictably: it sent strongly worded 



 

 21 

letters of opposition to top U.S. government officials 

and some Chinese newspapers claimed the broadcasts 

where part of a plot by the C.I.A.  One year later, RFA 

was broadcasting 17 hours into Asia in all the languages 

mandated by Congress.  Chinese opposition continued, 

as Chinese officials asserted that the U.S. was using 

freedom of speech as an excuse to interfere in Asian 

country’s internal affairs and to impose American 

values on other nations.  The Chinese administration 

had made this complaint before in reference to foreign 

broadcasting, but it now took more aggressive measures 

to counter broadcasting.  China began jamming all RFA 

Mandarin broadcasts in most frequencies on August 18, 1997.  Tibetan broadcasts were 

jammed in early October 1997.  RFA began broadcasting from multiple transmission 

sites and on varied frequencies, which averted some jamming (Epstein).  However, 

Chinese efforts have kept up with broadcasting advances.  Callers from Lhasa have 

reported to RFA and other stations that programs are currently jammed all over the 

country and especially in cities.  Some report that in cities, the Chinese have constructed 

up to four towers specifically for jamming foreign broadcasts, although the Chinese have 

explained that these towers were installed for protection against lightening hazards (RFA 

Listener Comments). 

 

 

Figure 6: Policital cartoon 
from the China Daily on 
January 25, 1997.  RFA is 
depicted as "the man with 
the long tongue."  The 
text going into the head 
reads, "rumors, twist, and 
slant."  Around the 
microphone reads "Radio 
Free Asia." 



 

 22 

RFA currently broadcasts in nine languages:  

RFA Language Break -Down 

 
9 Language 
Services 
 
Mandarin (Launched 9/96) 12 hours of programming per day, 7 days a week  
One and one half additional hours weekly in the Wu (Shanghai) dialect.  
 
Tibetan 3 dialects - 10 hours of programming per day, 7 days a week 
Uke dialect (Launched 12/96), Kham dialect (5/97), Amdo dialect (5/97) *  
 
Burmese  (Launched 2/97) 4 hours per day, 7 days a week * 

Korean  (Launched 3/97) 5 hours per day to North Korea, 7 days a week  

Vietnamese (Launched 2/97) 2 hours per day, 7 days a week  

Laotian  (Launched 8/97) 2 hours per day, 7 days a week 

Khmer (Cambodian) (Launched 9/97) 2 hours per day, 7 days a week 

Cantonese (Launched 5/98) 2 hours per day, 7 days a week 

Uyghur (Launched 12/98) 2 hours per day, 7 days a week  

 

The RFA Tibetan programming is recorded in the RFA stringer office in 

Dharamsala.  Here, reporters have access to the exile government and are better able to 

cover the activities of His Holiness the Dalai Lama.  The three reporters (one for each of 

the three main Tibetan dialects) are paid per story and are not on salary (Dhonyoe 

interview).  Lobe, the reporter for the Amdo dialect, explained that this payment method 

provides a strong incentive to produce a good story.  The stories are recorded in the field; 

reporters then return to the studio for editing.  A rough cut of the story is sent to RFA 

headquarters in Washington D.C. where the final cut is made.  Lobe had always been 

interested in reporting, and first worked in news as a translator in Delhi, where most of 

the news is conducted in English.  Later he moved to Dharamsala, and while working at 



 

 23 

Moon Peak Café established the Tibetan Social Forum which, like most small 

independent newspapers, was eventually defunct due to scanty budget.  But Lobe prefers 

radio reporting to newspaper reporting, as it can reach a wider audience.  Lobe asserted 

that radio is more useful to more people, referring to the large number of ethnic Tibetans 

in China who are uneducated and illiterate (Lobe interview).   

When setting out to report a story, Lobe prefers not to have a plan, so as not to 

impose his own idea of the story on reality.  “It is best,” he said, “to just go to the site and 

see what happens.  There, I observe, interview, and assess what is going on.”  

Interviewees are often not as aware of time limit as Lobe would like them to be; Lobe’s 

slot for Amdo dialect news is short and he does not have time for the unrelated stories 

and longwinded answers that often accompany his interviews.  Lobe demonstrated with 

his hands that he often has to dig through responses, brushing aside the extraneous, to 

extract the core point of an interview.  Reporting on events happening in Tibet presents 

its own set of difficulties.  Reporters rely on contacts with friends and relatives inside 

Tibet and must extrapolate the full story from the meager information received from 

inside Tibet.  Phone calls over landlines are too easily tracked; RFA reporters often rely 

on Internet phone services, such as Skype.  Lobe even said that he had attended a seminar 

held by an American man on technologies that could be used to bypass Chinese 

censorship and get information out of Tibet (he shied away from discussing specific 

techniques).  Although difficult, the struggle for news from Tibet is imperative in order to 

provide high quality reporting.  “Sound bytes from Tibet are extremely important,” Lobe 

insisted.  “They prove that the story is real.” 

 



 

 24 

7. Exile Radio: VoA 

Voice of America has long been broadcasting into foreign nations and currently 

boasts programming in 53 languages on radio, TV, and internet around the world.  

Ganden Tashi, a former political prisoner, is especially familiar with VoA broadcasts.  As 

a monk, Tashi took part in a 1989 protest, coinciding with the anniversary of March 

1959’s peaceful uprising.  The protest turned violent and Tashi, along with many others, 

was arrested and sentenced to time in T.A.R. Prison #1.  The prisoners were classified as 

either criminal or political prisoners.  As a political prisoner, Tashi was only allowed 

state newspapers as a source of media (which Tashi was forced to pour over and 

internalize).  These newspapers only aggrandized the Chinese Communist party and 

never mentioned Tibet or Tibetan issues. 

Tashi’s isolation from the outside world eventually ended when one of his 

cellmates came into possession of a shortwave radio.  Political prisoners were kept 

isolated.  Criminal prisoners were less threatening to the Chinese administration and were 

allowed more personal liberties, such as radio.  Thus, a political prisoner with the right 

connections could barter for radio or other contraband.  Tashi recalls how occasionally, 

political and criminal prisoners would interact briefly in the prison hospital, workplaces, 

or the prison yard.  Tashi’s radio in particular was dropped off surreptitiously in a bush 

and later picked up by one of his cellmates.  Prisoners had to be equally careful about 

replacing batteries, which reached the prison through a web of connections through 

criminal prisoners into the outside world.  Because the radio had no earphones and 

cellmates were constantly observed, a prison guard would have noticed immediately if 

prisoners were gathered around a blaring radio.  As a solution, one cellmate would turn 



 

 25 

on the radio very quietly and hold it up to his ear, while others kept watch around corners 

using mirrors held through their prison bars.  Whoever was in charge of listening had to 

remember what was reported in order to pass the information onto other cellmates.  These 

cellmates in turn passed news along to prisoners in other cells without radio. 

Hiding the radio was tricky.  Prison guards routinely searched each cell with 

metal detectors.  One of Tashi’s large bedposts was hollowed out and used for storage.  

When they got the opportunity, the inmates listened to BBC’s Chinese Problem segment 

(Tashi found BBC reports were often off the mark).  However, they listened mostly to 

VoA’s two hours of Tibetan programming. 

Before World War II, all shortwave broadcasting was in private hands.  VoA 

broadcasts began in January of 1942 when the U.S. government began leasing 15-minute 

blocks of time on a number of private shortwave stations, calling the program the “Voice 

of America.” The first Voice of America broadcast was in Germany on February 24, 

1942, seventy-nine days after the United States entered World War II.   “Daily at this 

time, we shall speak to you about America and the war.  The news may be good or bad.  

We shall tell you the truth,” said the announcer. Eventually VoA was organized under the 

Office of War Information.  Now over sixty years later, the VoA reports to the BBG.  

(VoA fact sheet).  VoA programming boasts over 1,500 hours of programming in over 

fifty-three languages (VoA homepage). 

Tibetan broadcasting at VoA was originally the brainchild of John Buescher, a 

Tibetan studies scholar at the National Endowment for the Humanities.  His search for 

educated Tibetans living in the U.S. with journalistic or broadcasting backgrounds and 

knowledge of English was not easy.  Eventually four suitable candidates were found and 



 

 26 

hired, including “a diamond sorter, a man who hand-sewed camera bags, a lathe operator, 

and a highly educated journalist who had been working in the Office of Tibet in New 

York City” (Heil 303).  The fledgling crew began training in late 1990.  Buescher and 

executive producer Hal Swaney judged they would be ready for their first real broadcast 

on March 31, 1991.  However, upon discovering that the U.S. ambassador to Beijing had 

a visit to Lhasa scheduled for the 31st, the VoA Tibetan staff felt that launching the 

West’s first Tibetan programming that day might seem overly provocative.  The 

broadcast was pushed up a week.  The first fifteen-minute program was broadcast on 

March 25, 1991, to Brazil.  Buescher recalled the moment ten years later, commenting: 

“it’s a reminder that, all things aside, radio is a very human and fallible enterprise, just as, 

no matter how much fancy technology you have, the broadcasts are still, and always will 

be, on mind and one voice at a time in front of a microphone here connecting with one 

pair of ears and one mind at a time on the high plains of Tibet” (Heil 304). 

Tibetan broadcasting proceeded under Buescher, eventually joined by RFA and 

VoT programming, until leadership of Tibetan services was passed to Lobsang Gyatso on 

May 8, 2007 (International Campaign for Tibet).  VoA is currently facing budget cuts, 

including a reduction of Tibetan and English broadcasting, and a push to transfer 

programming to newer media such as Internet and FM radio.  Former VoA board 

members have protested the $26 million in proposed cuts, arguing that the newly 

appropriated funds will not be sufficient to fund transitions to newer media and that the 

programs to be cut are still valuable (Francis).  The proposed cuts have also sparked 

protests among Tibetan activists.  A contingent of Tibetan monks visited Capital Hill to 

lobby for continued Tibetan broadcasting, indicating a continued appreciation for the 



 

 27 

broadcasts (Keil).  The future of VoA Tibetan broadcasting is unsure and may not survive 

VoA’s goal to incorporate new media and may eventually be pushed out by expanding 

broadcast services to the Middle East.  However, the programming is clearly appreciated 

by those in Tibet; this appreciation necessitates continuation of some form of 

communication with Tibetans in China. 

 

8. Detractors and Proponents of U.S. Foreign Broadcasting 

Foreign governments are not alone in their complaints about U.S. broadcasting 

into nations perceived to have dearth of free or unbiased information.  Many detractors 

argue that foreign broadcasting served out its usefulness in the Cold War and that in the 

new media-rich environment, competition from satellite television and radio and Internet 

podcasts means that BBG surrogate stations are struggling to maintain a loyal audience 

(Kaminski).  Particularly in the case of China and Radio Free Asia, detractors in the U.S. 

argue that China is a much more open society than Europe and the Soviet Union had been 

in the 1950s when Radio Free Europe/Radio Liberty was established.  Some argue that 

surrogate broadcasting into China is too aggressive, and that Asian governments will 

react by tightening their grip on information flow and will move further away from 

democratic principles (Epstein).  Indeed foreign broadcasting has added to paranoia and 

determination among Chinese media outlets to present only the party line.  Appealing to 

the citizens of a nation while alienating leadership may ultimately harm Sino-American 

relations. 

Other detractors assert that foreign broadcasting into China is employed as a cop 

out, as economic pressure or political pressure could directly harm U.S. interests.  U.S. 



 

 28 

foreign broadcasting has been interpreted as imposing U.S. values on the minds of 

citizens while displaying reluctance to take decisive action when it comes to protecting 

human rights abroad. 

Jeffrey Gedmin, President of Radio Free Europe/Radio Liberty, argues for the 

continuing and increasing relevance of radio and surrogate broadcasting into regions with 

oppressive governments.  Regardless of motives, U.S. foreign broadcasting is more often 

than not well received by citizens of authoritarian nations.  Recently escaped Tibetan 

refugees have reported a high degree of appreciation for foreign broadcasts.  RFE/RL is 

the most popular station in Afghanistan, a country in which radio is the main source of 

information.  Recent changes in leadership among BBG radio services have resulted in a 

push to incorporate cell-phone texting and Internet, indicating that radio can keep up with 

and incorporate news from new technologies (Kaminski).  Shortwave radio is popular in 

less-developed nations without widespread access to these new technologies and has 

made successful efforts to synchronize with new media. 

Relevance aside, some are ideologically opposed to interfering with foreign 

countries using broadcasting charged with U.S. values and interests. Although the BBG 

provides journalists with the freedom to report stories as they find fit without answering 

to the State Department, it is impossible to deny the connection between BBG 

broadcasting services and the U.S. government.  Historically, the State Department has 

exerted pressure on VoA reporters to exclude or delay certain reports that may negatively 

affect U.S. foreign policy.  In late September 2001, VoA aired a report containing 

excerpts from an interview with Taliban leader Mullah Omar Mohammad, among other 

interviews and commentaries.  State Department officials pushed to have the program 



 

 29 

taken off the air, arguing that it gave terrorists a platform to express their views (Mullah 

Omar, Interview).  VoA dodged complaints in this case and has skirted other pressures in 

the past by appealing to journalistic purity (Sheckler).  However, the fact remains that 

foreign broadcasters find themselves justifying their reporting to a U.S. government 

agency, indicating a degree of responsibility to the State Department.  Decisions 

regarding which countries to broadcast to are strategic decisions; broadcasting is 

ultimately meant to serve U.S. interests. 

Gedmin responds to these criticisms by arguing for the efficacy of foreign 

broadcasting from a political perspective.  The Obama administration stresses “soft 

power.”  U.S. military officials and diplomats talk of a “political surge” to complement 

the military surge in Afghanistan.  Qualifying successful foreign relations no longer 

emphasizes enemy body counts and military victories, but rather relationships built and 

capital spent on development and reconstruction.  In this new age of soft power, radio 

broadcasting stands as one of the most cost-effective and well-received methods of 

further U.S. foreign interests (Gedmin). 

Ultimately, U.S. foreign broadcasting injects new ideas and engenders critical 

thinking among societies where dialogue is discouraged.  Efforts by authoritarian 

governments to jam broadcasts only highlight its importance.  History has shown that 

when a population is given the choice, it will choose decent, accountable government and 

open dialogue over suppressive government and one-sided state information.  BBG 

services provide an arena for the development such a society in countries where no place 

for discussion exists. 

 



 

 30 

9. Question of Imposing Foreign Values on China 

Foreign broadcasting has been criticized as interfering with the values of another 

state.  American and European broadcasters into China are seen as imposing Western 

values on a nation that is economically successful and more democratic and open than the 

Soviet Union had been at the outset of foreign broadcasting there.  Critics argue that 

foreign broadcasting into China is a waste of money: broadcasts are often effectively 

jammed by Chinese authorities and a few hours of programming a day cannot compete 

with China’s massive state news agency, Xinhua.  Despite these and other criticisms, the 

fact remains that Tibetans and Chinese in China are not afforded the basic freedoms owed 

to them by the Chinese administration.  These freedoms are not imagined by westerners 

hung up on the power of democracy and the individual.  The Universal Declaration of 

Human Rights, adopted unanimously by the U.N. General Assembly in 1948, obliges 

China and other nations to uphold a variety of personal rights.  Article 19 propounds the 

right to freedom of opinion:  “Everyone has the right to freedom of opinion and 

expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, 

receive and impart information and ideas through any media regardless of frontiers” 

(U.N. Document).  Chinese state media has striven to present and impart one viewpoint: 

the viewpoint of the state.  

 

10. Conclusion 

 U.S. funded exile radio has an agenda.  Although broadcasters are insulated, BBG 

stations were still founded for strategic purposes.  VoT may have less of an agenda, but is 

still interfering with the state policy of another country.  Broadcasting funded by another 



 

 31 

nation must also serve the nation footing the bill.  Tibetans find themselves in the middle 

of an information war with westerners working to contrast Chinese state media and win 

over supporters.  Each side represents a political and social ideology. 

 However, despite the foibles of foreign broadcasters, they are still an alternative 

to decidedly single-minded state media in China.  As an authoritarian government, 

Chinese administration seeks not only to direct political and economic development, but 

also seeks to mold the ideological state of its population to match the interests of the 

state.  In the case of a country as large and pluralistic as China, efforts to exact this goal 

will only harm the population.  In the case of Tibetans in China, not since Robert Ford 

has indigenous media or radio served their interests.  Citizens’ desire to seek alternative 

viewpoints is stymied by the administration.  If Chinese leadership will not foster a free 

flow of information as it is obligated to allow, then it should come as no surprise that 

others will try and fill this important niche. 



 

 32 

Appendix A: Photo Sources 

 

1. Cover Photo:  Harrer, Heinrich. Tibet: Zeitdokumente Aus den Jahren 1944-

1951. Zurich: OZV Offizin, 1991. 

2. Figure 1: Tibetan Wireless Code Manual. New Delhi: Sambhota Publications, 

1985. 

3. Figure 2: Harrer, Heinrich. Tibet: Zeitdokumente Aus den Jahren 1944-1951. 

Zurich: OZV Offizin, 1991. 

4. Figure 3: photo by author 

5. Figure 4: photo by author 

6. Figure 5: photo courtesy of Oystein Alme, director of VoT 

7. Figure 6: "The Man with the Long Tongue." China Daily [Beijing] 25 Jan. 1997. 



 

 33 

Appendix B: Maps Pertaining to R. Ford’s Flight

Top:   Ford, Robert. Captured in Tibet. New York: Oxford UP, 1990. Print. 
Bottom:   Shakya., Tsering. The Dragon in the Land of Snows A History of Modern 
Tibet Since 1947. New York: Penguin (Non-Classics), 2000. Print. 



 

 34 

Appendix C: Methodology and Acknowledgements 

 

Methodology 

 Because very few comprehensive studies exist on early Tibetan radio, my 

discussion of Robert Ford is pieced together from Ford’s biography and various general 

histories of Tibet.  Likewise, little literature has been written on the logistics and history 

of specific stations and programming, so these sections depended on interviews with 

administrative personnel and U.S. Government documents concerned with foreign 

broadcasting.  Because U.S. funded broadcasting into southern Asia is controversial, both 

in America and China, I depended on discussions in articles regarding the merits and 

faults of U.S. broadcasting. 

 

Acknowledgments 

 Producing several hours of broadcasting a day is taxing on one’s schedule.  

Personnel at Radio Free Asia and Voice of Tibet were kind enough to put aside time to 

discuss the ins and outs of their respective stations.  They were very helpful when it came 

to suggesting other contacts.  Tashi Tsering of the Amnye Machen Institute likewise was 

very willing to discuss my project and spared no effort in finding contacts and 

photographs relevant to my paper. 



 

 35 

Appendix D: Suggestions for Further Research 

 

1. Although the Tibetan programming of All India Radio is no longer especially 

popular, from the 1950s until the 1980s, many top Tibetan scholars were working 

or reporting for AIR.  Due to time limitations, I focused on programming still 

popular today, but a true history of Tibetan radio should certainly include a 

discussion of AIR Tibetan programming. 

2. Use of radio after the 17 Point Agreement, when China was acknowledged as a 

central power in Tibet and thus Tibetans were no longer allowed independent 

media, would be interesting and relevant.  I focused on radio used by or directed 

at Tibetans, but how Chinese occupants in Tibet used radio is grounds for further 

study. 

3. Current policy regarding radio in Tibet/China also deserves further attention.  

Perhaps a comparison could be done between radio policy in the T.A.R. were 

ostensibly a degree of autonomy is allowed and policy in other ethnically Tibetan 

provinces in China. 

 

 



 

 36 

Appendix E: Tibetan Words and Spelling 

English Transliteration     Tibetan Translation 

Amdo        a mdo 

Chamdo        chab mdo 

Dengko       ldan khog 

Dhonyoe 

Ganden Tashi      dga’ ldan bkra shis 

Kham        khams 

Lagong       la gong 

Lamda       lam mda’ 

Lhalu Shape       lha klu zhabs pad 

Lhasa        lha sa 

Lobe        blo be 

Nagchuka       nag chu kha 

Ngabö        nga bod 

Phuntsok Tashi Takla      phun tshogs bkra shis 

Rimshi Rasa Gyagen      rim bshi ra tsha rgya rgan 

Riwoche       ri bo che 

Sera Che       se ra byes 

Sonam Dorje      bsod names rdo rje 

Sonam Phunsto     bsod names phun tshogs 

Tashi Tsering       bkra shis tshe ring 

Tenzin Paldon      bstan ’dzin 



 

 37 

Bibliography and Interview Log 

1. Alme, Oystein, and Morten Vagen. Silenced: China's Great Wall of Censorship. 
Stockholm: Amaryllis Media, 2006. 

 
2. Avedon, John F. In exile from the Land of Snows: the Dalai Lama and Tibet since 

the Chinese conquest. New York: Harper Perennial, 1997. 
 

3. "BBG Fact Sheet." Broadcasting Board of Governors. Web. 31 Nov. 2009. 
 

4. Ford, Robert. Captured in Tibet. New York: Oxford UP, 1990 
 

5. Francis, David R. “The Cost of Winning Hearts and Minds.” Christian Science 
Monitor. 15 March 2007. Opinion sec. 

 
6. Gedmin, Jeffrey. "Boom Box U.S.A.: Surrogate Broadcasting as a Tool of U.S.  

 
7. Soft Power." Foreign Affairs. Council on Foreign Relations, 27 Sept. 2009. Web. 

30 Nov. 2009. 
 

8. Heil Jr., Alan L., and Alan Heil. Voice of America. New York: Columbia UP, 
2003. 

 
9. Jacinto, Leela. "U.S. TV Stirs it up in Iran." ABC News. 9 July 2009. Web. 27 

Nov. 2009. 
 

10. Kaminski, Matthew. "A Voice for Freedom." The Wall Street Journal 29 Dec. 
2007. 

 
11. Keil, Paul. "Voice of America to Cut Language Services." ProPublica [New 

York] 9 July 2008. 
 

12. Kirschten, Dick. "Broadcast News." Government Executive. Associated Press, 1 
May 1999. Web. 15 Nov. 2009. 
<http://www.govexec.com/features/0599/0599s5.htm>. 

 
13. "Mullah Omar: in his Own Words." Interview by Voice of America. The 

Guardian [London] 26 Sept. 2001, Comments and Features sec.: 3. 
 

14. Shakya, Tsering. The Dragon in the Land of Snows: A History of Modern Tibet 
Since 1947. New York: Penguin (Non-Classics), 2000. 

 
15. Sheckler, Annette C. "Evidence of Things Unseen: Secrets Revealed at the Voice 

of America." 28 Apr. 1999. Web. 27 Nov. 2009. 
<http://www.ethioembassy.org.uk/articles/articles/may-
99/Annette%20.C%20Sheckler.htm>. 



 

 38 

 
16. Strober, Deborah Hart, and Gerald S. Strober. His Holiness the Dalai Lama: The 

Oral Biography. New York: Wiley, 2005. 
 

17. "Tibet Radio Link to India Cut." New York Times 1 July 1962: 14. 
 

18. "Tibet Radio Operators Replaced." New York Times 12 Apr. 1952: 14. 
 

19. "Tibet to Get Radio Link." New York Times 20 Dec. 1951: 23. 
 

20. "Tibetan Service." RFA Home. Web. 18 Nov. 2009. 
<http://www.rfa.org/english/about/listenercomments/comments_tibetan.html>. 

 
21. "The Universal Declaration of Human Rights." United Nations Homepage. Web. 

01 Dec. 2009. <http://www.un.org/en/documents/udhr/index.shtml#a19>. 
 

22. "VoA Announces New Head of Tibetan Service." International Campaign for 
Tibet. 8 May 2007. Web. 2 Dec. 2009. 

 
23. "VoA Fact Sheet." Broadcasting Board of Governors. Web. 31 Nov. 2009. 

 

Interview Log 

 
1. Dhonyoe: RFA administrator. Personal interview. 17 Nov. 2009. RFA stringer 

office, Dharamsala.  
 
2. Lobe: RFA reporter. Personal interview. 17 Nov. 2009. First Cup Café, 

Dharamsala. 
 

3. Paldon, Tenzin: VoT Chief Editor. Personal interview. 20 Nov. 2009. VoT office, 
Dharamsala. 

 
4. Tashi, Ganden: Tibetan activist and former political prisoner. Personal interview. 

30 Oct. 2009. S.I.T. Program House, Naxal, Kathmandu. 
 

5. Tsering, Tashi: founder of Amnye Machen Institute. Personal interview. 1 Dec. 
2009. Amnye Machen Office, Dharamsala. 



 

 39 

Author Contact Information 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Irene Richardson  
irenearich@gmail.com 

irene.richardson@tufts.edu 


	SIT Graduate Institute/SIT Study Abroad
	SIT Digital Collections
	Fall 2009

	History of Tibetan and Exile Radio
	Irene Richardson
	Recommended Citation


	ISP Final Draft

